واردات لیموترش، علاج کرونا، مخل تولید

مجتبی شادلو در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه تولید داخلی تا حدودی جوابگوی نیاز بازار است، افزود: از حدود یک ماه آینده لیموترش آبگیری که به اصطلاح لیموی سایز گردویی نامیده می‌شود، وارد بازار خواهد شد که از این لیمو هم در صنعت و برای آبگیری استفاده می‌شود، هم مردم از آن برای آبگیری استفاده می‌کنند و ما در این زمینه تولید انبوه نیز داریم.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: امسال شاهد سرمازدگی در باغات لیمو نبوده‌ایم ضمن اینکه بارندگی‌های خوبی که اتفاق افتاده تاثیر بسزایی در تولید دارد و امسال هم در حوزه تولید محصولات باغی و هم محصولات زراعی سالی بسیار مساعد خواهد بود.

شادلو با اشاره به اینکه واردات لیموترش احتمال ورود برخی امراض و بیماری‌های نباتی را افزایش می‌دهد، گفت: مشخص نیست این واردات چقدر ماندگار شود و هر وقت که شاهد عرضه لیموی خارجی در بازار باشیم احتمالا گفته خواهد شد مربوط به ثبت سفارش‌های قبل است یا اینکه در انبارها بوده است همچنین در گذشته واردات باعث ورود امراضی مثل جاروک جادوگر به کشور شد که خسارات جبران ناپذیری به باغات لیمو و تولیدکننده این محصول وارد کرد.

وی اضافه کرد: چرا در شرایطی که تولید داخل انجام می‌شود باید اقدام به واردات شود؟ آن هم درست در زمانی که در شرایط سخت اقتصادی و تحریم قرار داریم و باید روی تولید و ارزآوری تمرکز داشته باشیم. آیا در حال حاضر کشور ما هیچ مشکلی جز عرضه لیموترش ندارد که در این شرایط عده‌ای می‌خواهند وارد تجارت این محصول شوند؟

یادآور می‌شود که محمدرضا کلامی، سخنگوی ستاد تنظیم بازار اخیرا گفته است: در کنار ممنوعیت صادرات لیموترش و لیمو شیرین، تمهیداتی برای تامین کسری بازار از طریق واردات لیموترش اندیشیده شده است. به گفته این مقام دولتی، تا پانزدهم اردیبهشت‌ماه برنامه‌ریزی برای واردات ۵ هزار تن لیموترش اجرایی خواهد شد.

زهرا جلیلی‌مقدم، مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با انتقاد از این تصمیم می‌گوید: با وجود تولید حدود ۶۲۰ هزار تن لیموترش در کشورمان و به منظور پیشگیری از ورود آفات و بیماری‌های نوظهور، با واردات لیموترش به کشور مخالف هستیم. از سوی دیگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: فروش لیموترش و لیموشیرین در میدان مرکزی میوه و تره‌بار به قیمت بالاتر از ١٥ هزارتومان و در خرده‌فروشی‌ها بالاتر از ١٨ تا ٢٠هزار تومان ممنوع است.

اسدالله کارگر با بیان اینکه لیموترش آبگیری جنوب درحال عرضه به بازار است اما هنوز عرضه آن انبوه نیست، گفت: طی ١٠ تا ١٥ روز آینده عرضه این محصول انبوه می‌شود و قیمت لیموترش در بازار کاهش می‌یابد.