برنامه رشد چهار درصدی تولید تخم‌مرغ در سال ۹۹

به گفته وی، اکنون به منظور تنظیم بازار، دوره نگهداری مرغ تخم‌گذار از ۹۰ هفته به ۱۱۰ هفته افزایش یافته تا ضرر کمتری متوجه تولیدکنندگان شود. وی از افزایش هزینه‌های تولید تخم‌مرغ در سال‌جاری خبر داد و تصریح کرد: قیمت تخم‌مرغ متناسب با شرایط بازار تعیین می‌شود که با توجه به افزایش نرخ نهاده‌های تولید، رشد نرخ این محصول امری اجتناب‌ناپذیر است.  وی افزود: اکنون بهای هر کیلوگرم ذرت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و کنجاله سویا بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار است که بابت خرید فاکتوری به تولیدکنندگان ارائه نمی‌شود، در حالی‌که قیمت مصوب هر کیلوگرم ذرت یک هزار و ۵۰۰ تومان و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۵۰ تومان تعیین شده است.

ترکاشوند اعلام کرد: سال گذشته بیش از ۴۱ هزار تن تخم مرغ به کشورهای هدف صادر شد که این امر در متعادل شدن قیمت این محصول و جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان نقش موثری داشت.

 ضرورت تحقیق و تفحص از شرکت پشتیبانی امور دام کشور

p18 (3)

از سوی دیگر، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور با بیان اینکه سیاست‌های کارگروه تنظیم بازار به نفع بخش تولید نیست، گفت: دولت حتی در شعار هم از تولید‌کنندگان حمایت نمی‌کند.

حبیب اسدالله نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در این خصوص گفت: صنعت مرغداری همواره از تصمیمات غیرفنی و غیرکارشناسی کارگروه تنظیم بازار و مرغ در موارد متعدد آسیب دیده و می‌بیند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور گفت: سیاست‌های کارگروه تنظیم بازار در قبال مرغداران گوشتی همواره از موارد چالش برانگیز و مورد بحث تشکل‌های مرتبط با این صنعت بوده است. این چالش‌ها و اختلافات در تعیین قیمت نهاده‌ها، برنامه‌ریزی تولید، صادرات و واردات، خرید و فروش حمایتی مرغ از سوی شرکت پشتیبانی امور دام، قیمت مصوب مرغ و جوجه و کلا سیاست‌گذاری‌های صنعت مرغداری همواره وجود داشته است.

وی با اشاره به لزوم تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام کشور از سوی مجلس شورای اسلامی به رویکرد نامناسب این شرکت اشاره کرد و افزود: در بحران چند ماه گذشته سود حاصل از خرید حمایتی توسط این شرکت عاید مرغداران نشده است؛ چون طرف قرارداد این شرکت مرغداران نبودند و قراردادهای شرکت پشتیبانی عموما با کشتارگاه‌ها بوده است. همچنین تامین و توزیع نهاده‌ها توسط این شرکت نیازمند بررسی دقیق بوده و به نظر می‌رسد که حمایت‌های مالی سالانه از این شرکت در راستای حفظ منافع تولیدکنندگان، به بیراهه رفته و می‌رود.