نهاده‌های دامی در بنادر فاسد می‌شوند

عضو اتحادیه دام و طیور کشور با بیان اینکه اعمال محدودیت در ثبت‌نام توزیع‌کنندگان نهاده‌های دامی یکی از عوامل موثر در افزایش قیمت کنجاله سویا بود ادامه داد: فقط عده‌ای به عرضه و خرید این محصول از طریق بازارگاه دسترسی داشتند، بنابراین فعالان در عرصه دامداری و مرغداری ناچار به خرید کنجاله سویا و تامین خوراک دام با قیمتی که واسطه‌ها تعیین می‌کردند، شدند.لشکری مدیریت ناصحیح دولت‌ها در این عرصه را مشکل‌زا توصیف کرد و گفت: دولت‌ها نباید در هر کاری یا اموری دخالت کنند. اگر این دخالت‌ها وجود نداشته باشد، نیروی کار در امر کشاورزی و دامی با تمرکز بهتر و بیشتری می‌تواند امور مربوط به خود را اداره کند.  وی در ادامه گفت: مدیران دولتی درک و تخصصی از تولید در زمینه کشاورزی ندارند.

این عضو اتحادیه دام و طیور و واردکنندگان نهاده‌های کشور گفت: مشکل ارز یکی دیگر از مشکلات مهم و موانع در راه وارد کردن نهاده‌های دامی است.وقتی به واردکنندگان ارز تعلق نمی‌گیرد، نهاده‌ها در بندر رسوب کرده که یا کپک می‌زنند یا به نوعی از بین می‌روند. حتی نوع قیمت‌گذاری در مورد کالاهای کشاورزی هم از اساس غلط است. لشکری افزود: وقتی قیمت جو، ذرت، یونجه و سویا جهش صعوی داشته باشد، آیا می‌توان گفت به موازات این جهش قیمت، درآمد دامداران هم جهش داشته است؟ قطعا اینگونه نیست.مشکل اساسی در واقع انحصارطلبی وزارت جهادکشاورزی در تعیین درگاه بانکی است. سیاست‌گذاران و مسوولان کشور باید به نحوی تصمیم‌گیری کنند که تمامی حلقه‌های فعال در اقتصاد از جمله تولید، توزیع، واردات و صادرات منتفع شوند، اما بدون تردید اتخاذ تصمیمات درست کار آسانی نیست، بنابراین در کشور ما فقط برای فعالان اقتصادی تصمیم گرفته می‌شود بدون اینکه تمامی ابعاد آن مورد بررسی قرار بگیرد.

به گفته لشکری یکی از ایرادات وارد بر بازارگاه این است که فقط، یک درگاه بانکی دارد. وزارت جهاد فقط درگاه بانک کشاورزی را برای جابه‌جایی پول در سامانه بازارگاه مشخص کرده و این درحالی است که شرایط مالی و میزان سرمایه این بانک برای همه روشن است. وزارت جهادکشاورزی با ایجاد بازارگاه و تک درگاه کردن این سامانه عملا انحصارطلبی کرده است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از معایب بازارگاه این است که امکان خرید و فروش غیرنقدی نهاده‌های دامی را برای فعالان خرد اقتصادی غیرممکن می‌کند.این اظهارات مشاور اتحادیه دامداران درحالی صورت می‌گیرد که مسوولان وزارت جهادکشاورزی معتقدند خرید و فروش نقدی نهاده‌های دامی با هدف شفاف‌سازی انجام می‌شود.لشکری می‌گوید: این فرآیند به زیان تولیدکنندگان خرد تمام می‌شود. واسطه‌هایی که برای تامین نهاده‌های دامی ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه به چرخه اقتصاد تزریق می‌کنند را نباید ملزم به خریدوفروش محصولات کشاورزی با قیمت‌های غیرکارشناسانه کرد.

او افزود: در نظر بگیرید که درآمد و معاش برخی از روستاییان در دورافتاده‌ترین نقاط کشور از محل فروش دام است که از زمان شیوع کرونا تا الان امکان فروش دام و محصولات دامی برای آنها وجود نداشته است. اگر صحبت یا تذکری در این راستا صورت می‌گیرد، بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به میان می‌آورند.

لشکری خاطرنشان کرد: این موضوع درست است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی یک امر ضروری است، اما از طرف دولت چه تدابیری برای مشکل معاش دامداران صورت گرفته است؟

تجار نهاده‌های دامی از اعتبار خود استفاده می‌کنند در همین راستا مدیرعامل تعاونی دامداران نیز به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: محدودیت منابع ارزی بزرگ‌ترین مساله و مشکل در بحث نهاده‌های دامی است. علیرضا عزیزاللهی تاکید می‌کند: کمبود منابع ارزی مشکلات زیادی را برای کشاورزان و دامداران پدید آورده است، به‌طوری که منابع ارزی نهاده‌های دامی به‌دلیل کمبود ارز بارها در بنادر فاسد وخراب شده‌اند.

عزیزاللهی در مورد کمبود منابع ارزی و مشکلات ناشی از این فضا افزود: در بسیاری مواقع تجار نهاده‌های دامی از اعتبار خود استفاده کرده و کالاهای رسوب شده در بندرها را به‌داخل کشور وارد می‌کنند. البته این اقدامات به این امید صورت می‌گیرد که بعد از این مرحله بانک‌مرکزی ارز کافی را در اختیار آنها قرار دهد.

مدیرعامل تعاونی دامداران در ادامه می‌گوید: مگر می‌توان به گاو و مرغ گفت مدتی باید صبر کنند تا با تخصیص منابع ارزی، نهاده‌های دامی در اختیار آنها قرار بگیرد؟

عزیزاللهی افزود: وزیر کشاورزی اخیرا  بازدیدی از یکی از گمرکات داشته‌اند و قرار شده مشکل کمبود ارز را برای واردات نهاده‌ها حل کنند. باید دید این مشکل کی و چه زمانی قبل حل خواهد بود.

   نهاده‌ها را با دو برابر قیمت مصوب می‌خریم

از سوی دیگر رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران با اشاره به وضعیت نامساعد بازار نهاده‌های دامی می‌گوید: درحال‌حاضر به‌دلیل عدم تخصیص ارز به واردات نهاده‌های دامی و شرایط تحریمی، با خطر کمبود ذرت، جو و سویا روبه‌رو هستیم؛ البته مقادیر زیادی از نهاده‌های دامی در انبارهای گمرک و بنادر ذخیره‌سازی شده که به‌دلیل مشکلات تخصیص ارز هنوز به کشور وارد نشده است.وی حل مشکل واردات نهاده‌های دامی را مشروط به همکاری بانک‌مرکزی دانست و افزود: اگر ارز کافی به واردکنندگان این نهاده‌ها تخصیص یابد نیاز دامداران نیز به مرور زمان مرتفع خواهد شد. نعمتی با اظهار تعجب از گرانی لبنیات طی روزهای اخیر تصریح کرد: به‌طور معمول ۷۰ تا ۸۰ درصد از هزینه‌های تولید لبنیات مربوط به هزینه خرید شیر خام می‌شود، اما با وجود کاهش چشمگیر قیمت این محصول، افزایش نرخ لبنیات منطقی به نظر نمی‌رسد و بهتر است دلیل افزایش قیمت ماست و دیگر محصولات لبنی را از شرکت‌های تولید لبنیات جویا شد.