پیگیر مطالبات واحدهای صنفی هستیم

رسول جهانگیری در گفت‌وگو با خبرنگار اتاق اصناف ایران افزود: با پیگیری‌های اتاق اصناف ایران اقدامات موثری درخصوص مباحث مالیاتی اصناف و تعویق چک‌های برگشتی صنوف و رفع سو‌ءچک‌ها و به تعویق انداختن اظهارنامه‌های مالیاتی و ارزش افزوده صورت گرفته که این اقدامات می‌تواند مسکنی باشد برای اصناف اما خسارت‌ها و آسیب‌های وارد به اصناف نیاز به درمان دارد‌ و امیدواریم بتوانیم برای عملکرد مالیات سال ۹۸ نیز به توافق مالیاتی برسیم.

رئیس اتاق اصناف اصفهان تصریح کرد: با توجه به قانون، عملکرد مالیات سال ۹۸ از طریق اظهارنامه صورت می‌گیرد اما با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده برای اصناف و رکود حاصل بر بازار امیدواریم بتوانیم با تبصره ماده صد توافق مالیاتی را برای سال ۹۸ اصناف احیا کنیم تا کمی از دغدغه‌های اصناف بکاهیم.

جهانگیری اظهار کرد: با توجه به فضای ایجاد شده در دوره کرونا مطالبات زیادی در حوزه پرداخت بیمه بیکاری کارگران به وجود آمد و دریافت بیمه بیکاری برای همه کارگران محقق نشد و مستلزم این بود کسانی که نیاز به بیمه دارند و کارگرهایی که مشمول بیمه نیستند تحت پوشش قرار بگیرند که به دلیل شرایطی که گذاشتند مشمول تعداد کثیری از کسانی که واجد شرایط دریافت بیمه بیکاری بودند نشد.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران تصریح کرد: در رابطه با بحث تسهیلات نیز شرایطی برای دریافت گذاشته شده که مشمول عده‌ای نمی‌شود با توجه به اینکه هنوز هم دستورالعمل‌های اجرایی تسهیلات ابلاغ نشده است. جهانگیری با تاکید بر اینکه دولت باید حمایت بیشتری از واحدها و کارگاه‌های تولیدی اصناف داشته باشد، اظهار کرد: قدر سهم مالکیت سرمایه دولت در بخش اصناف کارگاه‌های تولیدی و خدماتی صفر است و دولت هیچ آورده‌ای در این بخش ندارد و حمایتی نیز صورت نمی‌گیرد و بیشتر حمایت‌ها از بخش صنایع است که دولت در سرمایه این واحدها مشارکت دارد. وی افزود: لازم است تا دولت در مواقع ضروری مثل شرایط ایجاد شده این روزها حمایت بیشتری از صنوف داشته باشد و دولت نباید سرمایه مردمی در بخش اقتصادی را نادیده بگیرد و بخش خوشه‌ای و تولیدی کوچک را که با تلاش خود به تولید رسیده‌اند مدنظر قرار دهد و به همان اندازه که صنایع تولیدات دارند اصناف هم می‌توانند تولیدات گسترده‌ای داشته باشند و با حمایت از واحدهای خرد و خوشه‌ای نیز می‌تواند به جهش تولید کمک کرده و باعث ایجاد انگیزه تولید شوند. عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران با بیان اینکه اصناف توانمند هستند و در این برهه حساس نیاز به حمایت دارند، تاکید کرد: تمامی هزینه‌های واحدهای تولیدی صنوف به عهده خودشان هست و اگر در شرایط بحرانی امروز کشور بتوانیم این واحدهای خرد را حمایت و ترغیب کنیم قطعا با تولیداتشان می‌توانند پاسخ کلان مطالبات و نیازهای کشورمان و صادرات را بدهند.

وی افزود: قرار بود برای کارگران واحدهای صنفی بسته معیشتی در نظر گرفته شود اما شرایطی که گذاشتند قسمت اعظمی از کارگرها را در برنمی‌گیرد و خیلی از کارگران که به‌صورت استاد و شاگردی فعالیت داشتند کد بیمه از قبل نداشتند که بتوانند بسته معیشتی دریافت کنند و می‌طلبید دولت به اصناف اعتماد می‌کرد تا تمامی کارگران مشمول دریافت بسته حمایتی می‌شدند.