آیا سامانه «کارا» گره‌گشاست؟

مدیرکل توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: تا روز ۲۵ اردیبهشت ۱۸ هزار واحد صنفی در سامانه کارا ثبت‌نام کرده‌اند. ازوجی در پاسخ به این سوال که چه اصنافی در میان ثبت‌نام‌کنندگان بیشترین سهم را داشته‌اند، می‌گوید: داده‌های تفکیکی را تاکنون دریافت نکرده‌ام. او در مورد شیوه‌ فعلی حمایت از کسب‌وکارها و اینکه این نوع از حمایت‌ها کافی است یا نه، می‌گوید: باید محدودیت‌های منابع را در نظر داشت. با این حال ما بسته حمایتی کاملی را ارائه کردیم. اولین بخش مربوط به استمهال مواردی مانند تامین‌اجتماعی، مالیات و... بود. موضوع دیگر بحث استفاده از منابع تسهیلاتی بود اما سومین موضوعی که از همه اینها برای ما پراهمیت‌تر بود مخارج دولت در قالب مشوق‌های انگیزشی به منظور حفظ و استمرار فعالیت نیروی کار در بنگاه‌ها بود. مشابه همان، الگویی در ساختار پرداخت دستمزد و مشوق‌های بنگاه‌ها منظور می‌شود.به گفته وی، پس از ثبت‌نام متقاضی، اطلاعات افراد با داده‌های تامین‌اجتماعی تطابق داده می‌شود و پس از تایید دستگاه‌های اجرایی مربوط به شهرستان‌های مختلف اطلاعات پس از سه روز کاری در اختیار بانک‌های عامل قرار می‌گیرد.

او درباره شروط پرداخت تسهیلات افزود: بنگاه حتما باید فعال باشد، نیروی کار را حفظ کند، شاغل بیمه شده داشته باشد؛ بنابراین اگر یک بنگاه نیروی کار خود را تعدیل کرده باشد و نیروی کار جهت دریافت بیمه بیکاری به صندوق بیمه بیکاری مراجعه کرده باشد، مشمول این طرح نخواهد بود. مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری درباره جزئیات پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های مختلف می‌گوید: برای بنگاه‌های با نیروی شاغل کمتر از ۵۰ نفر، ۷۰ درصد حمایت در قالب پرداخت دستمزد خواهد بود و ۳۰ درصد به‌عنوان سرمایه در گردش در نظر گرفته شده است. برای بنگاه‌های بزرگ‌تر نیز۵۰ درصد به‌عنوان دستمزد و ۵۰ درصد به‌عنوان سرمایه در گردش منظور شده است. او ادامه می‌دهد: کارفرمایی که بعد از ثبت‌نام در سامانه کارا، بتواند اطلاعات و داده‌ها رادر بازه زمانی کوتاه‌تری در اختیار سازمان تامین‌اجتماعی قرار دهد فرآیند پرداخت تسهیلات برایش سریع‌تر خواهد بود.

ازوجی در ادامه گفت: سعی شده اطلاعات دریافت شده با هماهنگی سازمان تامین‌اجتماعی باشد و مرکز تماس نیز ایجاد، و سامانه راه‌اندازی شده است. بنابراین با مشخص شدن سهم بانک‌ها برای مشاغل رسمی و غیررسمی مشکلی در پرداخت تسهیلات به‌وجود نمی‌آید.این مقام وزارت تعاون تصریح کرد: تسهیلات به کارفرما و خویش فرمایان بدون کمترین دخالت خواهد بود و از این جهت مشکلی نخواهیم داشت. واحدهای اقتصادی دارای پروانه کسب‌وکد بیمه شاغلان در اولویت هستند و واحدهای بدون بیمه نیز تا دوماه آینده تسهیلات دریافت می‌کنند.  ازوجی در ادامه درباره گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس اسلامی مبنی بر بیکاری ۳ تا ۶ میلیون نفر می‌گوید: ما قبل از انتشار این گزارش، گزارشی را به مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه کردیم و در آن به این موضوع اشاره داشتیم که همین میزان یعنی حدود ۳ میلیون نفر از شاغلان آسیب می‌بینند و در کشور ما هرگز آمادگی برای بیکاری این تعداد از افراد وجود ندارد.