رکود؛ فرش دستباف را تهدید می‌کند

 

مجتبی عراقچی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درخصوص طرح الحاق مرکز ملی فرش ایران به صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف، اظهار کرد: در چند سال گذشته مرکزی برای مدیریت حوزه فرش کشور تشکیل و به نام مرکز ملی فرش ایران نامگذاری شد، اما در نهایت نه تنها این مرکز دردی از مشکلات بخش فرش را برطرف نکرد، بلکه با اعمال سیاست‌های نادرست روند توسعه این حوزه را با کندی همراه کرد. وی با بیان اینکه فعالان حوزه فرش معتقدند باید مدیریت بخش فرش کشور به متخصصان این حوزه واگذار شود، افزود: متأسفانه افرادی در سطح سیاست‌گذاری فرش انتخاب می‌شوند که تجربه‌ای در این حوزه ندارند. امروز ما با الحاق مرکز ملی فرش به صندوق صنایع‌دستی مشکلی نداریم مشکل اساسی ما انتخاب افراد غیر متخصص در این حوزه است. رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تصریح کرد: در زمان تشکیل مرکز ملی فرش ایران اصرار داشتیم که مدیریت آن به عهده تشکل‌های بخش تولید و صادرات فرش باشد، اما در نهایت گفتند مدیر باید از بخش دولتی انتخاب شود.

 عراقچی تاکید کرد: با گذشت چند سال از فعالیت مرکز ملی فرش ایران متاسفانه سیاست مناسبی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش اتخاذ نشده است حتی براساس بودجه‌های تخصیص یافته هم اقدام موثری برای تبلیغات فرش ایرانی در سطح بین‌المللی و کمک به توسعه بافت فرش و رونق تولید آن صورت نگرفته است.

 وی با اعلام اینکه مشاهدات آمار نشان می‌دهد میزان صادرات فرش کاهش و حتی در بازارهای داخلی هم سطح فروش روند نزولی داشته است افزود: متأسفانه به جای رونق بافت فرش دستباف و فروش آنها با قیمت مناسب به مردم، بازار به سمت فرش‌های لاکچری و ماشینی رفته است. جالب اینجاست این روزها ما شاهد فروش فرش‌های قاچاق هندی و ترکی هم در بازار هستیم. وی با بیان اینکه هندی‌ها پشم ایرانی را به‌صورت ارزان خریداری و با تولید گبه آن را با قیمت‌های بالا در بازار کشور به فروش می‌رسانند، بیان کرد: حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارگر در بخش بافت فرش مشغول فعالیت هستند. علاوه بر این از زنجیره تولید تا صادرات فرش هم ۳۵ شغل وجود دارد که نشان می‌دهد حوزه فرش یک کارخانه بزرگ با نیروی انسانی بالا دارد که متأسفانه این کارخانه در حال تعطیل شدن است.