واگذاری مجوز فعالیت کارگاه‌های تولیدی به اتحادیه‌ها

 آمار واقعی وجود ندارد

 وی با اشاره به آمار و ارقامی که درباره صادرات فرش دستباف اعلام می‌شود، بیان کرد: هر کسی گفت چند درصد از فرش ایران صادر می‌شود، قطعا نادرست است. وقتی آماری از میزان سالانه تولید فرش دستباف وجود ندارد، چطور میزان صادرات آن محاسبه می‌شود؟  زرینه‌کفش افزود: صادرات فرش دستباف مزیت است، با وجود این فرش دستباف نهایتا به ۵۰ کشور صادر شده و از بقیه کشورها غفلت شده است. رئیس اتحادیه بافندگان فرش‌های دستباف درباره بازار داخلی این صنعت گفت: در ۱۲ سال گذشته فروش داخلی فرش دستباف حدود ۵ برابر رشد کرده که پتانسیل رشد بیشتر هم دارد.

  تحریم مشکل اساسی نیست

 وی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر این صنعت افزود: تا پیش از تحریم‌ها مقصد بیش از ۳۰ درصد صادرات فرش ایران آمریکا بود که این بازار با تحریم از دست می‌رود. در دوره تحریم نیز کشورهایی مثل چین، پاکستان، هند و نپال تلاش می‌کنند جای بازار فرش ایران را بگیرند و تاحدودی هم موفق شده‌اند. زرینه‌کفش گفت: فقط تحریم به فرش دستباف صدمه نزده، اگر فرش‌های مناسبی از لحاظ قیمت و طرح تولید کنیم، همین امروز هم می‌توان آن را صادر کرد و بازار خودش را دارد. رئیس اتحادیه بافندگان فرش‌های دستباف خاطرنشان کرد: درست است تحریم تاثیر منفی بر این صنعت گذاشته اما همه مشکل تحریم نیست، چرا که وقتی تحریم را هم برداشتند مشکل فرش دستباف حل نشد. وی با گلایه از بی‌توجهی وزارت صمت به فرش دستباف عنوان کرد: این صنعت در هر وزارتخانه دیگری بود توجه بهتری به آن می‌کردند. چرا که گره اشتغال با گره فرش باز می‌شود.  زرینه‌کفش با بیان اینکه سال‌هاست فرش دستباف نیاز به حمایت درست و کارشناسی‌شده دارد، اظهار کرد: تنها به حمایت پولی نیاز نیست، گاهی با مبلغ‌های کم می‌توان حمایت‌های اساسی انجام داد که وضعیت بافنده و تولید و فرش را تغییر دهد.  رئیس اتحادیه بافندگان فرش‌های دستباف با ارائه مثالی توضیح داد: می‌توان مرکز مشاوره‌ای برای بافندگان تاسیس کرد تا در آن آموزش ببینند چه طرح و نقشی روی فرش، تاجر و متقاضی بیشتری دارد. زرینه‌کفش افزود: سالانه هزینه‌های گزافی برای ایجاد شغل پرداخت می‌شود، اما بهتر است در وهله اول همین افراد شاغل در صنعت فرش را بیکار نکنیم.

  توانمندسازی اتحادیه برای ساماندهی تولیدکنندگان

همزمان مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف نیز از واگذاری صدور مجوزها به این اتحادیه خبر داد و اظهار کرد: در راستای حمایت و هدایت تشکل‌های تعاونی و اتحادیه‌های فرش دستباف، ساماندهی صدور مجوزهای قانونی برای فعالیت واحدهای تولید فرش دستباف و کمک به رشد و اعتلای بخش تعاون، صدور مجوز تاسیس و پروانه بهره‌برداری تعاونی‌ها و انجمن‌های فرش دستباف در سراسر کشور به این اتحادیه واگذار شد.

عبدالله بهرامی در گفت‌وگو با «ایسنا»، توانمندسازی اتحادیه فرش دستباف، تقویت واحدهای فرش دستباف در حوزه تعاون و تسریع در صدور مجوزها را از جمله اهداف واگذاری صدور مجوز برشمرد و تصریح کرد: اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف با بهره‌مندی از ابزارها و روش‌های نوین ارتباطی و نظارتی و همچنین راه‌اندازی سامانه جامع فرش دستباف، تلاش کرده خدمات مورد نیاز بخش‌های تعاونی را به سرعت و با کمترین هزینه ممکن ارائه دهد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف در ادامه نداشتن پوشش بیمه‌ای قالیبافان و حذف معافیت فرش دستباف از مالیات ارزش افزوده را از مهم‌ترین مشکلات هنر صنعت فرش برشمرد. وی افزود: به‌رغم آنکه فرش دستباف تمام شاخص‌های سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نظیر انعطاف‌پذیری، فرصت‌سازی و مولد بودن را دارد و چند میلیون نفری از آن ارتزاق می‌کنند اما متاسفانه به دلیل برخی بی‌مهری‌ها امروز حال و هوای خوبی در حوزه تولید و صادرات ندارد. بهرامی درعین حال به بیمه قالیبافان اشاره و خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۸۸ قانون بیمه قالیبافان در مجلس تصویب شد که به موجب آن هر سال ۱۰۰ هزار هنرمند قالیباف و در یک افق ۱۰ ساله بیش از یک میلیون نفر تحت پوشش بیمه قالیبافان قرار بگیرند و مقرر شد تا سال ۱۳۹۸ حداقل یک میلیون قالیباف بیمه شوند ولی متاسفانه این امر محقق نشد و تا سال ۱۳۹۳، تنها ۴۵۰ هزار نفر مشمول بیمه قالیبافی شدند. به گفته وی از سال ۱۳۹۳ تاکنون افراد جدید به سختی توانستند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و عمدتا به دلایل مختلف از پوشش بیمه حذف شدند به نحوی که هم‌اکنون در کل کشور ۲۵۰ هزار نفر بیمه شده قالیباف وجود دارد و نزدیک به ۲۰۰ هزار قالیباف محروم از بیمه هستند.