شرکت‌های دانش‌بنیان زمین می‌گیرند

در وزارت جهاد کشاورزی از ۱۰۰ سال گذشته موسسات تحقیقاتی مشغول به کارند که برگرفته از کشور‌های پیشرفته دنیا است و دانشگاه‌ها نیز در کنار آنها فعالیت می‌کنند و زیر چتر واحدی هستند. این مقام مسوول تاکید کرد: موسسات تحقیقاتی مانند گیاه‌پزشکی، اصلاح و گواهی نهال و بذر، سرم‌سازی و ... در این راستا در کشور ایجاد شده است.

وی افزود: داشتن مراکز تحقیقاتی در تمام استان‌های کشور و یاری رساندن به بخش کشاورزی و جمع آوری داده‌های مربوطه در کشور باعث مباهات است که این امر باعث شده در بسیاری از بخش‌های کشاورزی، ایران وضعیت منحصر‌به‌فردی در خاورمیانه داشته باشد. وی در ارتباط با فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی گفت: در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی مراکز رشد و پارک علم و فناوری بخش کشاورزی داریم تا میدان بیشتری به شرکت‌های دانش‌بنیان داده شود؛ در این ارتباط همکاری نزدیکی نیز با معاونت علمی ریاست جمهوری داریم. معاون وزیر جهاد کشاورزی در واکنش به دلایل کمرنگ بودن شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی گفت: دانش‌بنیان‌ها در بخش کشاورزی کشور فعالیت دارند؛ اما میزان فعالیت آنها به اندازه بخش صنعت نیست که دلیل آن جنس بخش کشاورزی است.سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی برنامه دارد که اراضی کشاورزی را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان برای انجام پژوهش‌های علمی قرار دهد.

هدف از ایجاد مراکز رشد در بخش کشاورزی بردن پژوهش‌ها به‌صورت کاربردی در عرصه است و برای تقویت این خواسته پارک‌های علمی و فناوری بخش کشاورزی نیز ایجاد می‌شود. برای ایجاد پارک علمی و فناوری کشاورزی ۱۲۰ هکتار زمین کشاورزی در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌دهیم که در مرکز آموزش امام خمینی (ره) در کرج واقع شده است؛ مشابه این شهرک‌ها در کشور‌های پیشرو در بخش کشاورزی مانند چین نیز ایجاد شده است.