برند‌های جهانی طلا؛ محصول کار جمعی

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به پرسش «دنیای اقتصاد» که چرا کارخانه‌های صنعتی جواهرسازی در ایران شکل نگرفته و برای تحقق برندینگ صنعتی، چه کاری لازم است، گفت: ما ایرانی‌ها فرهنگی از گذشته تا الان داشتیم و متاسفانه نتوانستیم فرهنگ ادغام و شراکت و با هم کار کردن در یک بازه زمانی طولانی را ایجاد کنیم. اوایل کار فرآیند کار جمعی پیش می‌آید و در واقع مقدمات آن فراهم می‌شود، اما برخی فعل و انفعالات غیر حرفه‌ای که در ساختار دوستی و حس همکار بودن رخ می‌دهد، این مکانیسم فعال را خنثی می‌کند. در واقع موانع شکل‌گیری کار جمعی درون خود افراد با آرا و تفکرات و نظرات متضاد است. ما خوب می‌توانیم روند کار جمعی را در شکل ظاهری خود ایجاد کنیم؛ اما به وقت عمل به بن‌‌بست می‌رسیم.

«آیت محمدولی» در این راستا که برندینگ‌های جهانی چگونه شکل می‌گیرند افزود: زمانی که به بن و ریشه کار جمعی آنها سیری کارشناسانه و دقیق و علمی می‌اندازیم، می‌بینیم که پشت این برندینگ‌های مشهور جهانی، چندین کارگر و چندین کارخانه بزرگ و کوچک در یک فرآیند رو به رشد و سیر صعودی کار و تلاش می‌کنند. این روحیه کاری و در واقع این فرهنگ کاری در کشور ما ایجاد نشده است؛ شاید یک دلیل این باشد که بستر را مهیا نکرده باشند و از نظر فرهنگ‌سازی ضعیف عمل کرده‌اند. شاید عدم طرح چنین راهکار و راهبردی از طرف رسانه‌ها را نیز به گونه‌ای بتوان یکی از این عوامل تلقی کرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه خرید و فروش طلا در فضای مجازی توصیه نمی‌شود، گفت: تا پایان امسال سامانه خرید و فروش طلا طراحی خواهد شد تا معاملات به‌صورت سیستمی انجام شود.

وی اضافه کرد: باید در این شرایط کمک حال اصناف در بحث مالیات، بیمه و چک‌های برگشتی بود تا این معضل برطرف شود.

  انتظار کمک دولت و نهادهای ذی‌ربط به اتحادیه

رئیس اتحادیه طلا و ‌جواهر گفت: وضعیت کسب وکار و درآمدزایی در اسفندماه برای اصناف مساوی با چندین ماه سال است و با توجه به تعطیلی اصناف در این ماه دولت باید کمک کند تا همکاران ما به صحنه تولید بازگردند.

 وی درباره افزایش قیمت جهانی طلا و تاثیر آن بر بازار داخل گفت: صنعت طلا و جواهر خود را برای مواجهه با این نوسانات آماده کرده و این گرانی و ارزانی طلا فایده‌ای برای ما ندارد. محمدولی یکی از مشکلات فعالان در این حوزه را پرداخت ارزش افزوده دانست و گفت: پرداخت ۹ درصد مالیات ارزش افزوده، غیرکارشناسی بود و موجب افزایش قیمت نهایی، کاهش تقاضا و به تبع آن تعطیلی بنگاه‌ها و رکود بازار طلا و جواهر شده است. وی تاکید کرد: انتظار داریم راهکاری برای آن اندیشیده شود.

محمد ولی گفت: صنعت طلا و جواهر از تمام توان خود برای حرکت کشور و مردم از گذشته تاکنون استفاده کرده و پیشقدم بوده، اما در حال حاضر از دولت و نهادهای ذی‌ربط انتظار داریم تا کمک حال اصناف در شرایط فعلی باشند. بانک‌ها، سازمان امور مالیاتی و... کمک رسان اصناف باشند تا بتوانیم این شرایط را به خوبی پشت سر بگذاریم. تنها کمکی که‌ اصناف از دولت می‌خواهند، درک شرایط فعلی صنوف مختلف است. در زمینه جرایم به خصوص در بحث‌ مالیات همکاران ما در زمان شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند که امید داریم به‌زودی شاهد فعالیت و رونق دوباره این واحدها باشیم.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر، نقره و سکه تهران اظهارکرد: نوسانات و افرایش قیمت‌ها به نفع صنعت ما نیست زیرا زمانی شرایط برای ما خوب است که امکان خرید و فروش در بازار باشد. در زمینه مالیات ارزش افزوده نیز که از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی شده است، زمان اجرای آن مشخص نیست.

محمدولی درباره حساسیت‌ها درباره پولشویی توضیح داد: در بحث پولشویی حدود سه الی چهارسال‌ است که به همه اصناف ابلاغ شده تا خریدار و فروشنده مشخص باشد و صنعت طلا به دلیل اینکه فلز گرانبهاست، حساسیت بیشتری دارد و ما همواره به همکاران خود اعلام می‌کنیم که خریدار، فروشنده و کارت ملی وجود داشته باشد. وی ‌درباره معاملات در بازار گفت: در زمینه مصنوعات طلا در ماه‌های اخیر رکود عجیبی بر این صنعت حاکم شد و اگر تقاضا برای سکه و طلای خام وجود دارد بیش از مصنوعات ساخته شده است و مصنوعات در رکود قرار دارد. در زمینه ورود مردم به حوزه طلای آب شده نیز بهتر است مردم وارد نشوند زیرا با مشکل مواجه خواهند شد. اما شاهد این هستیم که تقاضای طلای آب شده از مصنوعات بیشتر است.

  ساماندهی معاملات طلا

در ادامه این نشست، «محمد کشتی آرای» عضو هیات رئیسه اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره خرید و فروش طلا در فضای مجازی  گفت: با شیوع کرونا و افزایش قیمت طلا بسیاری از افراد به خرید و فروش طلا در فضای مجازی با اجرت و گرم پایین تمایل دارند و برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی، اتحادیه در نظر دارد نرم افزاری برای ساماندهی تمام معاملات طراحی کند تا از این پس معاملات از طریق این اپ ثبت شود.

وی تاکید کرد: خرید و فروش طلا در فضای مجازی ممنوع است و مجوزی برای فعالیت آنها صادر نشده است، بنابراین با طراحی این نرم‌افزار می‌توان معاملات زیرزمینی را نیز ساماندهی کرد.

کشتی آرای اظهار کرد: با راه‌اندازی این سامانه تمام معاملات در آن ثبت می‌شود تا از این طریق اتحادیه و ارگان‌های نظارتی بتوانند بر معاملات نظارت داشته باشند و از این طریق جلوی سفته‌بازی‌ها گرفته ‌شود. وی همچنین درباره تمایل مردم برای خرید طلای آب شده گفت: طلای آب شده ارزش افزوده‌ای برای کشور ندارد و تنها به منزله دپو کردن طلای خام در خانه‌هاست. عضو هیات رئیسه اتحادیه طلا و جواهر گفت: در نظر داریم هزینه جانبی تولید را کاهش دهیم تا قیمت تمام شده کم و از این طریق بازار خرید طلا رونق یابد. وی از رصد معاملات در فضای مجازی خبر داد و گفت: قرار است به زودی تمام معاملات در فضای مجازی از طریق متخصصان رصد و از طریق قوه قضائیه با متخلفان برخورد شود تا امنیت روانی در جامعه افزایش یابد؛ چرا که سرمایه مردم و کشور است و نباید از بین برود.