مراقب کلاهبردار‌ها باشید

   کرونا چه تاثیری بر کسب‌و‌کار قالیشویی‌ها گذاشت؟

ترس مردم از مواجهه با تیم‌های کاری حمل و نقل قالی، باعث شد تا صنف قالیشویی در تهران، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از درآمدهای خود را از دست بدهد. کاهش سفارش کار، در حالی است که برخی هزینه‌های کسب‌و‌کار افزایش نیز یافته‌اند.

 نتیجه این کاهش مشتری در صنف چه بود؟

بعضی از همکاران ما نتوانستند حقوق کارگران خود را تامین کنند و ناچار به تعدیل نیرو شدند. تعداد کمی از واحدهای صنفی نیز به‌صورت کامل تعطیل شدند.

  به‌جز حمایت‌های عمومی دولت از اصناف نظیر وام‌های کم‌سود، چه نوع حمایتی می‌تواند باعث کاهش خسارت کرونا بر کسب‌و‌کار شما شود؟

متاسفانه همان حمایت‌ها هم بیشتر در حد مصاحبه و وعده باقی مانده و اجرای جدی آن را هنوز ندیده‌ایم. دولت کمک مالی موثری به صنف ما نداشته است.

افزایش اطلاعات مردم درخصوص شست‌وشوی فرش، می‌تواند مشکل را حل کند. چون اکثر مشتریان تصور می‌کنند که سفارش شست‌وشوی فرش می‌تواند زمینه انتقال ویروس کرونا را فراهم کند حال آنکه همکاران ما، تمام نکات بهداشتی را به خوبی رعایت می‌کنند.

شست‌وشوی فرش نه‌تنها زمینه‌ساز انتقال ویروس نیست، بلکه باعث پاکیزگی هم می‌شود زیرا در فرآیند شست وشوی فرش از کلر و آب ژاول استفاده می‌شود که می‌تواند ویروس منتقل شده به بافت فرش را از بین ببرد.

  قبل از کرونا، کسب‌و‌کار قالیشویی‌های تهران چطور بود؟

وضع اقتصادی ما تعریف چندانی ندارد. هزینه مواد اولیه به‌ویژه کلر، هیدرو سولفور و آب ژاول به‌شدت افزایش یافته است و متناسب با نرخ دلار بالا می‌رود. ولی قیمت خدمات را باید در سطح مصوبات سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده ارائه کنیم که افزایش چندانی نیافته است.

  ولی برخی اعضای اتحادیه، تعهد چندانی به نرخ‌های مصوب ندارند. اتحادیه برای حمایت از حقوق مشتریان، چه برنامه‌ای دارد؟

اتحادیه درخصوص رعایت حقوق شهروندان و نظارت بر رعایت قیمت‌های مصوب، دقت لازم را دارد. البته ادعا نمی‌کنیم که هیچ تخلفی روی نمی‌دهد ولی هر وقت که شکایتی به اتحادیه برسد، به کمک کارشناسان با دقت به آن رسیدگی می‌شود. ممکن است این شکایت مربوط به قیمت باشد یا مشکلات دیگری از قبیل ایجاد پارگی در فرش. کارشناسان اتحادیه در این خصوص نیز بررسی می‌کنند که آیا فرش پوسیدگی قبلی داشته یا نه و بر اساس آن، پرونده حل و فصل می‌شود. مراقبت لازم را داریم که اعضای اتحادیه، حقوق مشتری را به خوبی رعایت کنند.

  پس این حجم نارضایتی مردم، از کجا به وجود می‌آید؟

عمده شکایت‌ها از واحدهای قالیشویی فاقد مجوز است که از طریق پخش تراکت و اعلام یک خط تلفن ثابت یا بعضا موبایل، فرش مردم را می‌گیرند و با قیمت و کیفیت نامناسب شست‌وشو می‌دهند. در این تبلیغات، بعضا ادعاهای دروغ مانند عضویت در اتحادیه، شماره مجوز و... نیز درج می‌شود. حال آنکه دروغ است.

گاهی اوقات هم کلاهبردارهایی با تبلیغات اینترنتی یا پخش تراکت، فرش‌های مردم را به نام قالیشویی دریافت می‌کنند و متواری می‌شوند.

  مردم چطور می‌توانند متوجه شوند که یک تبلیغ، مربوط به شرکت عضو اتحادیه است یا نه؟

در سایت اتحادیه، فهرست کامل اعضا را منتشر کرده‌ایم. حتی اعضایی را که مردم از خدمات‌شان ناراضی بودند و سابقه تخلف دارند را هم در فهرست مشخص کردیم تا مشتری بتواند آگاهانه سفارش بدهد. ولی در کنار ۳۵۰ تا ۳۷۰ عضو رسمی اتحادیه که مجوز کار دارند، حدود ۷۰۰ قالیشویی غیرمجاز هم فعال هستند که ما نتوانسته‌ایم جلوی آنها را بگیریم.

  چرا؟ مگر قانون نظام صنفی به شما اختیارات و وظایف این بخش را محول نکرده است؟

مساله اینجاست که قالیشویی‌های غیرمجاز، فاقد نشانی مشخص هستند و تابلو ندارند تا بتوانیم محل کار آنها را شناسایی کنیم. اگر می‌دانستیم در کجا مستقر هستند، از طریق پلیس اماکن جلوی کارشان را می‌گرفتیم تا مشخص شود که شرایط عضویت در اتحادیه را دارند یا باید پلمب شوند. اما اکنون فقط تلفن‌های آنها مشخص است  ولی نامه بلوکه‌شدن خط تلفن‌های آنها برای مخابرات ارسال نشده است.

  درخصوص قیمت شست‌وشو، شما اشاره کردید که نرخ مصوب اتحادیه بسیار پایین است. گزارش‌هایی به دست ما رسیده که بعضی اعضا، این نرخ‌ها را دور می‌زنند و با بهانه‌هایی مانند ضرورت دو یا سه بار شست‌وشو، نرخ دو سه برابری مطالبه می‌کنند. پاسخ شما چیست؟

ما در اتحادیه آماده رسیدگی تخصصی به این قبیل شکایت‌ها هستیم. ممکن است برخی اعضا به این بهانه، گرانفروشی کنند و در عین حال ممکن است یک فرش به دلیل کثیفی بسیار زیاد، نیاز به دو مرحله شست‌وشو داشته باشد. در مجموع هنگام مراجعه ویزیتورها به درب منزل، این مساله باید مشخص شود و میزان شست‌وشو و خدمات جانبی آن نظیر لکه‌بری، به اطلاع مشتری برسد. توافق طرفین، می‌تواند جلوی اختلاف‌های بعدی را بگیرد.

  متوسط تعداد پرونده‌های شکایت از اعضا به اتحادیه چقدر است؟

قالیشویی‌ها در اکثر ماه‌های سال کم‌مشتری هستند و عموما در بهمن و اسفند سفارش کار جدی دارند. به همین دلیل، شکایت‌ها هم بیشتر در همین دو ماه است که به حدود ۴۰ تا ۵۰ شکایت در ماه می‌رسد.

p30-05