تاکنون فقط شعارهای قشنگ شنیده‌ایم

حمید ثابت‌مقدم رئیس اتحادیه عینک‌سازان تهران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از کم اعتنایی مسوولان دولتی به اصناف گلایه و اظهار کرد: «تا این لحظه کسی از معافیت مالیاتی چیزی نگفته و فقط با شعارهای قشنگ ما را به ادامه فعالیت تشویق می‌کنند.» وی در ادامه سخنانش گفت: «با شیوع بیماری کرونا و دستور دولت مبنی بر خانه‌ماندن، اصناف روز به روز ضعیف‌تر می‌شوند و ادامه فعالیت دشوارتر.» ثابت‌مقدم درباره واحدهای صنفی استیجاری توضیح داد: «حدود ۴۰ درصد صنف عینک‌سازان در واحدهای اجاره‌ای مشغول کارند و اغلب این افراد در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند. با این اوضاع بازار و عدم کسب درآمد مجبور به تحویل مغازه‌ها هستند. طی همین مدت ۵۰ تا ۶۰ نفر از اعضای دارای پروانه کسب به اتحادیه مراجعه کرده و درخواست ابطال پروانه کسب‌شان را نوشته‌اند. هزینه‌های زندگی به شکل سرسام‌آور بالا رفته و زندگی برای مردم سخت شده ‌است. این خیلی خطرناک است که کاسب‌های ما در حال تعطیلی کسب و کارشان هستند.»

رئیس اتحادیه عینک‌سازان تهران با اشاره به هزار عضو دارای پروانه کسب و وضعیت اقتصادی فعلی تصریح کرد: «در شرایط کنونی خیلی از همکاران از جیب می‌خورند و برای خیلی‌ها دیگر جیبی نمانده‌ است. کرونا هم به وضعیت اقتصادی اضافه شد و ادامه کار را برای مردم سخت‌تر کرد.»

   نیاز به همدلی دولت

او درخصوص معافیت مالیاتی یا تسهیلات بیمه‌ای گفت: «ما بارها از دولت درخواست کردیم امسال بعضی صنوف را از مالیات معاف کنند تا توان ادامه حیات داشته‌ باشند. گرچه بعضی اصناف همچنان مشغولند و با مشکلی مواجه نشده‌اند اما بعضی کسب و کارها واقعا آسیب دیده و عده زیادی ناچار به تعطیلی شده‌اند.  علاوه بر این بارها درخواست تسهیلات و تمهیداتی از طرف بیمه داشته‌ایم اما دریغ از یک پاسخ. ما از دولت خواستیم برای یک سال صنوف آسیب‌دیده را معاف کند. مگر سال‌های پیش به‌صورت سالانه دریافتی‌ها را افزایش نمی‌داد و ما هم بدون هیچ حرف و حدیثی آن را می‌پرداختیم اما الان شرایط فرق کرده و نیاز داریم دولت با همدلی و مسوولیت‌پذیری خود، اصناف را کمک کند.»

ثابت‌مقدم درباره فرهنگ استفاده از عینک در جامعه ایرانی توضیح داد: «اهمیت حفاظت از چشم هنوز برای مردم جامعه ما فرهنگ‌سازی نشده و اغلب آن را کالای لوکس می‌شناسند در حالی‌که چشم یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است و به توجه ویژه‌ای نیاز دارد. آسیب‌های بعدی چشم محافظت‌نشده، هزینه‌های درمانی بالایی را به مردم تحمیل می‌کند که با آموزش و اطلاع‌رسانی همگانی این هزینه‌های سنگین ثانویه تا حد زیادی کم می‌شود. در کشور ما آفتاب تند و تیز و زیاد به چشم هموطنان ضررهای جبران‌ناپذیری می‌زند.»  چشم فرمانده بدن است. همه تصورات و ذهنیات ما بر اساس دیدگانمان شکل می‌گیرد و باید مراقب این عضو حساس باشیم. چشم‌های ما ایرانیان همواره در معرض اشعه‌های UV خورشید است. با حفظ حریم چشم می‌توانیم از این عضو، سال‌های سال بهره ببریم.

  عینک آفتابی کالای ضروری

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک تهران با بیان اینکه عمده فریم و عدسی عینک طبی و عینک‌های آفتابی وارداتی است از کاهش تقاضای عینک آفتابی در سال‌های اخیر خبر داد و گفت: با توجه به ممنوعیت واردات عینک آفتابی از حدود دو سال پیش عمده کالاهای این بخش به‌صورت غیرقانونی به کشور وارد می‌شود.

وی ادامه داد: تعرفه عینک آفتابی جزو کالاهای لوکس محسوب می‌شود و از حدود دو سال پیش واردات آن ممنوع است. البته مشخص نیست که این تصمیم بر چه مبنایی گرفته شده، چرا که مردم برای پیشگیری از مشکلات چشم‌ از عینک آفتابی استفاده می‌کنند. برای محافظت چشم از اشعه یو وی باید از عینک آفتابی استفاده شود، اما به دلیل مشکلات اقتصادی مردم قادر به تهیه عینک آفتابی نیستند. ثابت‌مقدم با بیان اینکه عمده کالاهای این بخش وارداتی است، گفت: برای مثال فریم‌های عینک‌های طبی و آفتابی و اکثر عدسی‌ها از طریق واردات تامین می‌شود و فقط عدسی‌های سفارش این نسخه در کشور تولید می‌شود که سه یا چهار لابراتوار در این زمینه در حد پایین تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه در زمینه عینک، تولید انبوه در ایران وجود ندارد، فرانسه، آلمان، ایتالیا، چین و کره را مبادی اصلی واردات فریم و عدسی عینک اعلام کرد. ثابت‌مقدم با اشاره به دشواری‌هایی که در زمینه ثبت سفارش و افزایش قیمت ارز برای واردات کالاها وجود دارد، اظهار کرد: عینک و کالاهای مربوط به آن جزو تجهیزات پزشکی محسوب نمی‌شود و ارز دولتی دریافت نمی‌کند. ارز نیمایی هم فقط به تامین مواد اولیه یک یا دو کارخانه تولید عدسی اختصاص یافته است. وی در پاسخ به اینکه آیا وضعیت اقتصادی در سال‌های اخیر منجر به کاهش خرید عینک آفتابی شده است، تصریح کرد: به دلیل شرایط سخت اقتصادی مردم به چشم‌ خود اهمیت چندانی نمی‌دهند و حتی در مواردی برای خرید عینک طبی هم مراجعه نمی‌کنند.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک با بیان اینکه در حال حاضر چند کارخانه عینک ایمنی تولید می‌کنند و عینک‌های طبی و آفتابی عمدتا وارداتی است، تصریح کرد: برخی از عینک‌های آفتابی موجود در بازار مربوط به پیش از اعلام ممنوعیت واردات به کشور است اما عمدتا غیرقانونی به کشور وارد می‌شود.