افت 95 درصدی فروش چادردوزان

جبار ایلکا، رئیس اتحادیه چادردوزان و چادر فروشان تهران گفت: از ابتدای اسفند ماه ۱۳۹۸ با شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌های رفت و آمدهای شهری و برون‌شهری منجر به تعطیلی واحدهای صنفی شد. هر سال برای مسافرت‌های ایام نوروز کیسه‌خواب و چادرهای مسافرتی می‌فروختیم. با شیوع کرونا، سفرهای برون‌شهری کاملا ممنوع شد که کار فروشندگان این صنف را کساد کرد.

وی در ادامه بیان کرد: ویروس کرونا و ادامه آن در تابستان و ایام محرم، تمامی اجناس و کالاهای این صنف را در مغازه‌ها انباشته نگه داشت و تنها هزینه باز ماندن مغازه و مخارج کارگر و... بر دوش اعضا ماند. همه ساله با نزدیکی به ایام محرم، خصوصاً اربعین، مراجعه و خرید افراد برای تهیه کیسه خواب و چادر مسافرتی زیاد می‌شد؛ اما این شرایط در حال حاضر وجود ندارد، به‌طوری‌که بالغ بر ۹۵ درصد کاهش فروش داریم.

ایلکا از دیگر معضلات همکارانش را فعالیت کارگاه‌های بدون مجوز دانسته و گفت: عدم حمایت واقعی دولت از تولیدکنندگان باعث شده افرادی سودجو در مکان‌های مختلف و در شرایط نامناسب در خارج از شهر، کارگاه‌های مخفی علم کرده و با چند کارگر و چرخ چادردوزی، مبادرت به تولید و پخش مویرگی آن در بازار کنند. اگر دولت حامی تولیدکننده باشد و با بوروکراسی پیچیده و طولانی، چوب لای چرخش نگذارد این روش‌های درآمدی منسوخ می‌شود.

وی به کیفیت بالای اجناس داخلی اشاره کرد و ادامه داد: تمامی کالاهای تولیدی در رسته‌های مختلف صنف چادر‌دوزان وچادرفروشان از لحاظ کیفی و کمی کاملا از نوع چینی آن بهتر است. دوزندگان ایرانی در کار خود متبحر هستند؛ اما متاسفانه عده‌ای دیگر از افراد سودجو کالاهای چینی با کیفیت پایین را وارد می‌کنند که به چرخه تولید آسیب می‌زند.

نخ‌های این برزنت‌ها از کشورهای عراق و ترکیه با ارز آزاد وارد می‌شود. انواع چرخ‌های چادردوزی نیز از کشورهای کره و چین وارد می‌شود، البته در حال حاضر اکثریت کارگاه‌ها تعطیل هستند و فروشمان ۹۵ درصد کمتر از سال گذشته در همین فصل است.