یکی از شرایط مهم عضویت در اتاق بازرگانی، ثبت شرکت است و این در حالی است که استارت‌‌آپ‌ها، عموما در آغاز فعالیت خود، کاملا شکل نگرفته و نمی‌توانند در قالب یک شرکت ثبت شوند. بر همین اساس نیز در اساسنامه انجمن جوانان کارآفرین استان تهران، تمهیداتی برای آنها در نظر گرفته شده و با ذکر تبصره‌هایی به آنها اجازه عضویت داده شده است؛ اما متاسفانه در پی حاشیه‌هایی که در نتیجه عضویت استارت‌‌آپ‌های غیرواقعی، به منظور گرفتن حق عضویت و شرکت در رأی‌گیری انجمن‌ها ایجاد شد، اتاق با عضویت استارت‌‌آپ‌ها مخالفت کرد.

مطابق تبصره ۲ ماده ۹ اساسنامه انجمن جوانان کارآفرین استان تهران، استارت‌‌آپ‌ها می‌توانند به عضویت انجمن جوانان در بیایند، اما در پی سوء استفاده‌هایی که با اهداف مختلف مانند عضویت در انجمن ها، جمع‌آوری اخذ رأی و... صورت گرفت و برخی از افراد با ارائه یک پروپوزال صوری، خود را به‌عنوان استارت‌‌آپ معرفی کرده و خواستار عضویت در انجمن جوانان شدند، شیوه برخورد اتاق بازرگانی با این گروه از افراد تغییر پیدا کرده و به‌طور کلی، مخالفت خود را با عضویت استارت‌‌آپ‌ها اعلام کرد و شرط ثبت شرکت را برای این کسب‌وکارها باز گرداند. به نظر من این رویکرد به نوعی پاک کردن صورت مسأله است، یعنی به جای اینکه مشکل را حل کرده و شاخصه‌هایی را برای معرفی استارت‌‌آپ‌ها ارائه کنیم که بر اساس دارا بودن آن شاخصه‌ها، یک استارت‌‌آپ تلقی شده و بتوانند به عضویت انجمن جوانان کارآفرین در بیایند، به‌رغم مفاد اساسنامه، عضویت آنها را به رسمیت نشناسیم.

لزوم یک تعریف مشخص از مفهوم استارت‌‌آپ در اتاق‌های بازرگانی ضروری است، چراکه این کسب‌وکارهای نوپا که تقریبا در جامعه شناخته شده هستند، تا حدی در اتاق بازرگانی مهجور واقع شده‌اند. شرط دارا بودن یک شرکت ثبت شده برای عضویت در اتاق بازرگانی، اساسا با مفهوم استارت‌‌آپ مغایر است، زیرا ثبت شرکت به این معناست که عمر یک کسب‌وکار حداقل زیر چهل ماه باشد؛ در حالی که استارت‌‌آپ‌ها، کسب‌وکارهای نوینی هستند که فعالیت خود را بر اساس فناوری شروع کرده و تقریبا در آغاز راه قرار دارند. از سوی دیگر، عضویت در انجمن باعث می‌شود این جوانان بتوانند از فضای شبکه‌سازی و تجربه بزرگان اتاق بازرگانی استفاده کرده و حتی سرمایه نیز جذب کنند و در نهایت، فرصت‌ها و شرایط خوشایندی، هم برای اعضای قدیمی‌تر اتاق و هم برای این جوان‌ها، اتفاق بیفتد.

متاسفانه اتاق بازرگانی تهران در برخورد با استارت‌‌آپ‌ها به‌صورت سلیقه‌ای عمل کرده و از آنجا که شاخصی برای تشخیص واقعی بودن یک استارت‌‌آپ ندارد، این‌طور تصمیم گرفتند که عضویت هیچ استارت‌‌آپی را در اتاق نپذیرند. از اتاق بازرگانی تهران انتظار می‌رود که برای حل این چالش، شاخص‌هایی را مشخص کند که از طریق آنها واقعی بودن یک استارت‌‌آپ، محصولش و بستری که در آن کار می‌کند، مشخص شده و برخی از افراد به صرف داشتن یک پروپوزال ظاهری و تنها با هدف عضویت در انجمن‌ها و شرکت در فرآیندهای رأی‌گیری، حق ورود پیدا نکنند؛ اما در مقابل، استارت‌‌آپ‌هایی که به‌صورت واقعی در حال فعالیت هستند، بتوانند حق عضویت در اتاق را پیدا کرده و از فرصت‌هایی که اتاق بازرگانی می‌تواند در اختیار آنها قرار دهد، جهت ارتقای کسب‌وکار خود و توسعه فضای اقتصادی کشور، بهره‌مند شوند. حضور استارت‌‌آپ‌ها در اتاق بازرگانی، ضمن اینکه فرصت‌های ارزشمندی را برای شبکه‌سازی و استفاده از تجربیات اشخاص باتجربه برای آنها فراهم می‌کند، برای خود اتاق بازرگانی نیز مفید خواهد بود و امکان همکاری بیشتر با این گروه‌ها و سرمایه‌گذاری روی ایده‌های نوین و کاربردی را فراهم خواهد کرد.