هشدار درباره کاهش جوجه‌ریزی

غلامحسین جافر با اشاره به واردات نهاده‌های خوراکی مرغ اظهار کرد: بنا به آمار‌های وزارت صمت میزان واردات کنجاله سویا نسبت به سال گذشته، کاهش ۵۴ درصدی داشته و بحث دریافت کنجاله سویا به قیمت دولتی از سوی فعالان این بخش و فروش آن به بازار آزاد ادعایی بی‌اساس است.

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی تصریح کرد: نیاز سالانه بازار به کنجاله سویا حدود ۵ میلیون تن است و کاهش ۵۴ درصدی واردات باعث شده مرغداران مجبور به تهیه کنجاله سویا از بازار آزاد شوند.

وی افزود: با قیمت مصوبه مرغ بنا بود، قیمت مرغ کشتار ۱۲هزار و آماده طبخ ۱۷ هزار تومان باشد؛ اما ستاد تنظیم بازار اعلام کرد قیمت مرغ زنده ۱۰ هزار تومان به علاوه ۵ درصد توسط استاندار‌ها تعیین می‌شود.

جافر بیان کرد: در صورتی که نهاده‌های دامی به اندازه کافی برای مرغداران تامین شود، بازهم این قیمت‌گذاری نمی‌تواند پاسخگوی هزینه مرغداران باشد و این نحوه قیمت‌گذاری کاهش جوجه‌ریزی در آینده را به‌دنبال دارد.

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی تصریح کرد: سال گذشته توزیع کنجاله سویا توسط انجمن صورت گرفت و با پخش مناسب قیمت آن به زیر نرخ رسمی رسید؛ اما امسال با توزیع از سوی وزارت صمت شاهد مشکلات فراوانی در این بخش بودیم.

وی با بیان اینکه ارز تخصیص یافته به سویا و ذرت ارز دولتی است، افزود: کنجاله سویا از ۲ هزار و ۴۵۰ تومان به ۱۴ هزار تومان رسیده که این موضوع به‌دلیل کاهش توزیع آن در بازار است؛ علاوه بر کاهش واردات شاهد فروش این سویا در بازار آزاد هستیم.

جافر تصریح کرد: میزان نیاز تولیدکنندگان مرغ گوشتی به سویا و ذرت به ترتیب در سال ۳ میلیون تن و ۵ میلیون تن ذرت است که با کاهش ۵۵ درصدی واردات همراه است.

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی تصریح کرد: با این شرایط بهتر است ارز ۴۲۰۰ تومانی از خوراک نهاده‌های دامی حذف شود، به‌دلیل همین کمبود توزیع ۳۰درصد مرغداران از چرخه تولید خارج شده‌اند و در صورت حل مشکلات می‌توانند بار دیگر به چرخه بازگردند.

وی افزود: قیمت مرغ و تخم‌مرغ در مسیر واقعی‌سازی قرار گرفته؛ اما ستاد تنظیم بازار بدون اطلاع از هزینه تولید مرغ با دخالت و قیمت‌گذاری غیردقیق مشکلات فراوانی برای این بخش به‌وجود آورده است.

جافر عنوان کرد: با کاهش توزیع نهاده‌های دامی، کاهش جوجه‌ریزی امری غیرقابل اجتناب است و این موضوع در پایان سال قیمت را افزایش می‌دهد.