وضعیت قرمز دستاورد فرار از مشورت

روحانی شروع این جنگ اقتصادی را از زمان تحریم‌های ترامپ قلمداد کرد و ابراز امیدواری کرد که خداوند ملت ایران را در این جنگ که یک امتحان بزرگ الهی است به پیروزی برساند. رئیس‌جمهور با حرارت خطاب به عموم ملت ایران گفت مردم باید بدانند این جنگ تنها بر دوش دولت نیست. اما به سوال ناپرسیده توجه نداشت که مگر مسوولیت اقتصادی یک کشور بر دوش رئیس‌جمهوری نیست که اختیار تعیین اعضای هیات دولت را دارد تا با برنامه‌ریزی و عملکردشان، شهروندان و فعالان اقتصادی در شرایط اقتصادی مطلوب به سر برند؟ بی‌تردید مسوولیت و فرماندهی این جنگ اقتصادی با رئیس‌جمهور است و ایشان باید از آغاز این جنگ که هنوز شعله‌های آتش آن فروزان نشده بود، همراه با تیم اقتصادی دولت و براساس مشورت‌خواهی موثر از تشکل‌های بخش خصوصی، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کردند که ما فتوحاتی جدی در این جنگ کسب کنیم تا امروز به آن جنگ اقتصادی تمام‌عیار نگوید. 

جناب آقای روحانی همان‌گونه که در جنگ بین ارتش‌های جهان نیروهای زمینی، هوایی و دریایی سه رکن اساسی و پایه‌ها و زیرساخت‌های جنگ محسوب می‌شوند و نبود و کمبود هر یک از آنها موجب ناکامی یک کشور می‌شود، جنگ اقتصادی هم پایه‌ها و زیرساخت‌هایی دارد که مانند قطعه‌های یک پازل می‌مانند و تا در کنار هم قرار نگیرند به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.  آقای رئیس‌جمهور در شرایطی که اقتصاددانان جهان دنیا را دهکده‌ای کوچک می‌دانند و تجار و بازرگانان و تولیدکنندگان، محصولات و کالاهای خود را به دورترین بازارهای جهان عرضه می‌کنند، نگاهی به سیاست تجارت خارجی بیندازید که راه واردات و صادرات نه فقط توسط تحریم‌کنندگان، بلکه از سوی وزارت صمت و بانک مرکزی نیز باریک و تقریبا مسدود شده است. تجارت خارجی برای فعالان اقتصادی ایران به هفت‌خوان رستم شباهت پیدا کرده است.   آقای رئیس‌جمهور همان‌گونه که استحضار دارید در زمان جنگ، قانون جنگ مرعی می‌شود و در زمان جنگ اقتصادی هم باید مقررات متناسب با شرایط موجود جهت تسهیل‌سازی اقتصاد جاری شود. باید مقررات و بخشنامه‌های دست‌وپاگیر از میان برداشته شود.

مثلا محل اجرای طرح، به‌عنوان وثیقه مورد قبول بانک‌ها باشد.  از همه مهم‌تر، مساله ذی‌نفع واحد که موجب رکود و بعضا تعطیلی بعضی از واحدهای تولیدی شده، ملغی شود.  در رابطه با مالیات ارزش افزوده که در ابتدا برای مدت پنج سال به‌صورت آزمایشی تصویب شده بود، تا فراهم شدن ‌ساز و کار و زیرساخت‌های موردنیاز آن، وصول از مصرف‌کننده کنار گذاشته شود. در رابطه با پرداخت تسهیلات به بنگاه‌ها، به بانک‌ها اجازه و اختیار داده شود تا با توجه به شناخت خوبی که ‌از مشتریان خود دارند، به آنان سرویس و تسهیلات بدهند.  در نهایت اینکه جناب آقای رئیس‌جمهور تجار، بازرگان و تولیدکنندگان از بدو فعالیت برای کسب بازار داخلی و بازارهای هدف، درحال فعالیت و مبارزه بوده و با این جنگ ناآشنا نیستند، منتها بخش‌خصوصی برای غلبه بر رفتار غیرمنصفانه دشمنان توسعه ایران، میدان و فرصت می‌خواهد؛ زیرا کار آنان مانند تیم‌های ورزشی است که مرتبا هم در داخل کشور درحال رقابت‌اند و هم در جهان. بنابراین اینکه در شرایط تحریم حداکثری و جنگ تمام‌عیار اقتصادی قرار داریم، باید با برقراری سازوکارهای مناسب و مشوق‌های ضروری و حذف قوانین و مقررات دست‌وپاگیر، در این جنگ پیروز شد.