نسخه عجیب برای دانش‌آموزان  و دانشجویان

 در این میان برخی اصناف بیشتر از سایرین با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از آنها صنف فروش لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار است که جدا از مشکلات سایر اصناف، با رکود فصلی نیز مواجهند که همین کار را برای آنها سخت‌تر کرده است. در حقیقت بازار لوازم‌التحریر امسال جای خود را به گوشی، تبلت و اینترنت داد، چراکه مدارس، دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی به‌دلیل شیوع کرونا تعطیل شدند و سیستم آموزش از راه دور جایگزین کلاس‌های حضوری شد و طبیعتا خانواده‌ها نیز میل بسیار اندکی برای خرید نوشت‌افزار داشتند. 

 درآمدهای پایین، هزینه‌های بالا

رئیس اتحادیه نوشت‌افزار تهران درخصوص مشکلات موجود با روزنامه «دنیای‌اقتصاد» گفت‌وگو و اعلام کرده افراد شاغل در این صنف شرایط بدتری نسبت به دیگران دارند. موسی فرزانیان گفت: «متاسفانه فروشندگان لوازم‌التحریر فروش مناسبی در چند ماه اخیر نداشته و شرایط هر روز وخیم می‌شود. پس از شیوع کرونا مدارس آنلاین برگزار شد و به همین دلیل خانواده‌ها تمایلی برای خرید نوشت‌افزار ندارند. درآمدهای ناچیز اهالی این صنف کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد و بسیاری از چک‌ها پاس نمی‌شود. به همین دلیل برخی فروشندگان و حتی تولید‌کنندگان در این حوزه در روزهای اخیر ترجیح دادند این شغل را ترک کنند. معضل بدی است و امیدواریم هرچه زودتر از این رکود خارج شویم.» این مسوول صنفی در ادامه با تاکید بر اینکه شرایط بسیاری دیگر از اصناف بهتر از آنهاست، ادامه داد: «الان همه اصناف شرایط بحرانی دارند، اما وضعیت ما بدتر است، زیرا ما غیر ‌از مشکلاتی که آنها دارند با تعطیلی فصلی هم مواجه هستیم و این روزها کسی رغبتی برای خرید لوازم‌التحریر ندارد. از اول سال به‌دلیل تعطیلی مدارس درصد کمی فروش داشتیم. صنف ما از سایر اصناف عقب‌تر است چون کشش فروش ندارد و این اتفاق بیشتر از همه خرده‌فروشان را تحت‌تاثیر قرار داده است چون مجبورند ارزان‌فروشی کنند تا بلکه مقداری از هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند.»

 معضل تولیدکننده‌ها

مشکلات تولید در ایران درد مشترکی است که همه حوزه‌ها را در برگرفته و آنها را در آستانه تعطیلی قرار داده است. در واقع نوسانات ارزی بزرگ‌ترین آفت برای یک تولید‌کننده است که راه توسعه و پیشرفت را سد می‌کند. رئیس اتحادیه نوشت‌افزار تهران در مورد وضعیت تولید‌کنندگان لوازم‌التحریر نیز گفت: «فقط فروشندگان نوشت‌افزار نیستند که این روزها با وضعیت نامناسبی روبه‌رو شده‌اند چون شرایط تولید‌کنندگان به مراتب بد‌تر از آنهاست. معضل بزرگ آنها تهیه مواد اولیه است که با شرایط ارزی فعلی تولید برای آنها صرفه و توجیه اقتصادی ندارد و حتی یک جنس ساده را هم نمی‌توانند تولید کنند. همین موضوع باعث شده که آنها در آستانه تعدیل نیرو باشند و این اتفاق نه برای تولید‌کننده خوب است، نه دولت و نه جامعه؛ پس تا دیر نشده دولت باید فکری اساسی برای تولید‌کننده‌ها داشته باشد. یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مداد کشور که سال قبل با فعالیت در سه نوبت به سختی می‌توانست جوابگوی خریداران باشد، اکنون فعالیت خود را به یک و نیم شیفت تقلیل داده در حالی‌که تولیدات در انبارها خاک می‌خورند. در حالی‌که پس از شیوع ویروس کرونا دولت سعی کرد به اصناف با پرداخت یارانه هر چند کوچک و جزئی کمک کند اما تا این لحظه متاسفانه صنف ما هیچ رقمی بابت بسته حمایتی دریافت نکرده است.»

 توصیه جالب به دولت برای دانش‌آموزان

فرزانیان در ادامه به مشکل دیگری در این صنف اشاره و عنوان کرد برخی افزایش قیمت‌ها به‌دلیل ممنوعیت‌های وارداتی اقلام نوشت‌افزار است. وی افزود: «بیشتر افزایش قیمت‌ها به‌دلیل شرایط ارزی است، اما در مواردی عدم‌اجازه واردات نیز به گران شدن اجناس دامن می‌زند. در بعضی اقلام مانند ماژیک، مدادهای طراحی، اتود و مغز اتود تولید داخلی وجود ندارد. خودکار هم تا حدودی به کشور وارد می‌شود. در بعضی دیگر از کالاها مانند مداد، پاک‌کن و تراش چند کارخانه در کشور فعال هستند و در سال‌های اخیر به علت اهمیت دادن به تولید داخلی، پررنگ‌تر هم شده‌اند و توانسته‌اند ۷۰ تا ۸۰ درصد نیاز بازار را تامین کنند، اما معضل بزرگ ما بیشتر کالاهایی هستند که در گروه ۲۷ قرار دارند و واردات آنها به‌دلیل شرایط ارزی موجود ممنوع شده است. وقتی نیاز به کالایی در کشور وجود دارد دولت باید نسبت به فراهم کردن آن تلاش کند. اگر در این خصوص مشکل دارد بهترین کار این است که این مشکل را  با وزارت آموزش و پرورش و علوم در میان بگذارد که امکان واردات این اجناس به کشور وجود ندارد تا این وزارتخانه‌ها هم به دانش‌آموزان و دانشجویان تاکید کنند به رشته‌هایی که به این کالاهای وارداتی نیاز دارند وارد نشوند! شما می‌دانید که پایه بیشتر کارهای تولیدی از فولاد و مواد پتروشیمی تشکیل شده که اینها را خود دولت افزایش قیمت داده است. مثلا انواع چسب‌های مورد استفاده در لوازم‌التحریر از مواد پتروشیمی تولید می‌شود که با بالا رفتن قیمت این مواد، چسب‌ها هم افزایش قیمت داشته است. بنابراین اگر هیجانات بازار کنترل نشود تولید‌کننده و مصرف‌کننده به یک میزان متضرر خواهند شد.»

 افزایش پدیده قاچاق 

رئیس اتحادیه نوشت‌افزار تهران تاکید کرد ممنوعیت واردات برخی کالاها هر چند به‌دلیل مشکلات ارزی و ناتوانی در اختصاص ارز دولتی باشد اما در ادامه به قاچاق آن کالا در کشور دامن خواهد زد. فرزانیان گفت: «وقتی دولت واردات مداد، ماژیک و سایر لوازم‌التحریر را ممنوع کرده قاچاق این قلم اجناس افزایش پیدا کرده که بیشترین مورد هم به ورود مداد برمی‌گردد. البته تعداد زیادی ماژیک مدت‌هاست که در گمرک مانده و به‌دلیل عدم‌ترخیص دارند خشک می‌شوند.»

 دورکاری به ضرر ما شده! 

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش تعطیلی ادارات را یکی از دلایل کاهش فروش این بخش عنوان و آماری نیز از کاهش فروش این صنف ارائه کرد و ادامه داد: «به جز اینکه دانش‌آموزان از طریق فضای مجازی آموزش می‌بینند و نیاز آنها به لوازم‌التحریر کاهش پیدا کرده است، دورکاری و تعطیلی بسیاری از ادارات هم باعث شد تا از نوشت‌افزار استفاده کمتری شود. در طول ماه‌های اخیر فروشندگان فقط ۳۰ درصد فروش داشتند و گردش مالی آنها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد. باز هم تاکید می‌کنم حجم بدهی‌ها افزایش یافته و توان مالی آنها به‌شدت کاهش پیدا کرده است. با این وضعیت بعید نیست فروشنده و تولیدکننده عطای کار را به لقایش ببخشند.»