در ایران نیز دولت از همان روزهای آغاز انتشار ویروس کرونا اعلام کرد تسهیلاتی با سود کم به اصناف پرداخت خواهد کرد تا شاید مرهمی بر زخم‌های عمیق آنها باشد. اما ظاهرا مبلغ این تسهیلات آن‌قدری نبوده که اصناف را راضی کند؛ به همین دلیل آنها بارها از این موضوع گلایه کرده‌اند.

در حقیقت اصناف ایران با جمعیت ۳میلیون نفری که شامل ۸هزار اتحادیه و ۳۸۰ اتاق اصناف می‌شود در شرایط بسیار بحرانی قرار دارند و به همین دلیل مدیران اصناف مختلف در طول ماه‌های اخیر از دولت خواستار توجه بیشتری شده‌اند تا وضعیت آنها منجر به ورشکستگی نشود.

درهمین حال سخنگوی فراکسیون اصناف مجلس به‌دلیل پایین بودن میزان این تسهیلات و همچنین بالابودن سود بالای آن انتقاداتی را به دولت وارد دانسته است. حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه در گفت‌و‌گو با میزان، با اشاره به حمایت دولت در قالب تسهیلات ۱۸ درصدی گفت: «متاسفانه از این تسهیلات استقبال کمی شد؛ شاید این مساله به‌دلیل درصد سود بالای این تسهیلات بود. در این باره کمک‌های فراگیری در کشور انجام شد. البته تعطیل شدن واحد‌های خُرد طبیعت کل دنیا است و در تمام دنیا رخ داد. متاسفانه و به هر دلیل از این تسهیلات استقبال کمی صورت گرفت. بنابراین واحدهای صنفی به این نتیجه رسیدند که از این تسهیلات استفاده نکنند و شاید این مساله به‌دلیل درصد سود بالا و میزان ناکافی آن بود.» وی با بیان اینکه در زمان بروز ویروس کرونا به بسیاری از اصناف لطمات جدی وارد شد، تاکید کرد: «اصناف کشور از جمله مجموعه‌هایی بود که در حوزه مبارزه با کرونا نادیده گرفته شدند.»

اما سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه معتقد است همین کمک‌های کوچک دولت می‌تواند مانع از تشدید بحران شود. او گفت: «به‌هرحال وقتی با این بحران روبه‌رو شدیم، برخی همکاران در مجلس وظیفه خود دانستیم که به یاری صاحبان این مشاغل بشتابیم. همین که دولت پس از یکی دو ماه تصمیم گرفت با ارائه دستورالعمل‌های بهداشتی فضای بازگشایی کسب‌وکار‌ها را آماده کند، خود اتفاقی مبارک بود؛ چون دولت توان حمایت مالی از بنگاه‌های اقتصادی را ندارد و باید اجازه دهد آنها با حفظ پروتکل‌های بهداشتی، کاسبی‌شان را دنبال کنند.» نماینده مردم تبریز در مجلس در ادامه تصریح کرد: «همه مشاغل و اصناف به‌ واسطه شیوع ویروس کرونا آسیب دیدند و تسهیلاتی هم که دولت داد خیلی علاج درد نبود؛ اما باید بدانیم کمک هرچند کوچک بازهم می‌تواند از تشدید بحران جلوگیری کند. خیلی از مشاغل اعتقاد داشتند که دولت ‌باید از آنها هم حمایت می‌کرد و شغل آنها هم در مجموعه مشاغل آسیب‌دیده از کرونا قرارمی‌گرفت. در این رابطه توان و ظرفیت دولت مشخص است؛ اما نقش استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و صنوف بسیار کلیدی است؛ یعنی برای میزان آسیب، همه باید پای کار بیایند و با یک بررسی دقیق و جامع و بر اساس اولویت‌ها، همه افراد و مجموعه‌ها را دریابند.»