در آخرین جلسه مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی با اتاق اصناف ایران، مقرر شد کارگروه مشترکی به‌زودی فعال و گروهی نیز در فضای مجازی تشکیل شود که مدیران حوزه‌های مختلف سازمان و مدیران حوزه اصناف در آن حضور داشته تا امکان گفت‌وگوی مداوم و همفکری با نمایندگان شرکای اجتماعی فراهم شود.

مشاور بیمه و مالیات اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با آتیه ‌آنلاین اعلام کرد: سازمان تامین‌اجتماعی و اتاق اصناف می‌توانند برای ارتباط بهتر، پیگیری مسائل، مشکلات و همفکری با توجه به ایجاد کارگروه اقدامات موثرتری درخصوص اصناف و تامین و همچنین پیوند این دو داشته باشند.

محمد‌رضا جعفریان گفت: یکی از مشکلات اصناف، بازنشستگی پیش‌‌ از‌‌ موعد است. شغلی که به سمت سخت و زیان‌آور می‌رود برای هر موردی که پیش ‌‌‌‌از‌‌‌ موعد بازنشسته می‌شود بالای ۷۵۰ میلیون تومان هم برای سازمان و هم برای جامعه کارفرمایان هزینه می‌گیرند. این یکی از مشکلات اصلی اصناف است.

وی ادامه داد: میانگین سن بازنشستگی پیش ‌‌از‌‌ موعد ۳۹ سال است. در کجای دنیا با این سن بازنشسته می‌شوند؟ جالب است بدانید آنان در این زمینه تجربه به‌دست آورده و در جای دیگر از تجربیات خود استفاده می‌کنند.

 روند اجرای قوانین نیازمند اصلاح است

جعفریان مقررات و همچنین روند اجرای قوانین مشاغل سخت و زیان‌آور را نیازمند اصلاح ارزیابی کرد و گفت: مشکل دیگر درباره مشاغل سخت و زیان‌آور است که در آن، هم به کارفرمایان صدمه وارد می‌شود و هم ما شاهد نوعی فساد در فرآیندهای آن هستیم که باید از آن جلوگیری شود.

مشاور اتاق اصناف ادامه داد: بحث حسابرسی و بازرسی از دیگر مشکلاتی است که اصناف با آن مواجه هستند.

وی جلسه اعضای هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران با مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی را بسیار مفید و ارزشمند دانست و گفت: با نظر سالاری محقق شد کمیته‌ای برای مشورت، تعامل و بررسی مشکلات تشکیل شده و به ‌صورت مستمر ادامه پیدا کند.

جعفریان تشکیل این کمیته را بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: این‌گونه تعاملات آینده بسیار خوبی را برای هر دو گروه رقم خواهد زد. تعامل بسیار خوب میان مدیران سازمان و اتاق اصناف باعث بهتر شدن امور و تسهیل در حل مشکلات خواهد شد.

وی‌ گفت: براساس گزارش مدیرعامل سازمان، بدهی‌های سازمان تامین‌ اجتماعی به نهادها و ارگان‌ها به‌‌روز است که این موضوع بسیار باعث خشنودی است.

جعفریان ادامه داد: بحث بیمه کردن قالیبافان نیز در این جلسه مطرح شد. سازمان تامین‌ اجتماعی اعلام آمادگی کرده تا این موضوع را اجرایی کند؛ آن هم در صورتی که دولت، سازمان و نهادی بپذیرد که به‌عنوان کارفرما وارد عمل شود.

وی از بخشودگی جرایم به‌عنوان یک درخواست دیگر اصناف اشاره کرد و گفت: مدیرعامل سازمان قول داد این موضوع را بررسی کرده و در صورت امکان، کار عملیاتی شود. مشاور بیمه و مالیات اتاق اصناف گفت: بنا به صحبت‌های مطرح شده در جلسه، در سازمان تامین‌ اجتماعی کاری با‌اهمیت و حساسیت بسیار بالا همچون اصلاح و تنقیح بخشنامه‌ها با مشارکت ذی‌نفعان و نمایندگان شرکای اجتماعی در حال انجام است. این در حالی است که مشارکت شرکای اجتماعی در تنظیم بخشنامه‌ها از اقدامات بسیار مهم سازمان است. این موضوع مورد درخواست ما بود و از آن استقبال می‌کنیم. وی درباره نسخ الکترونیک نیز گفت: بحث الکترونیکی شدن نسخ پزشکی از اقدامات بسیار مفیدی بود که خوشبختانه سازمان تامین‌ اجتماعی این موضوع را تا پایان کار در دستور کار خود قرار داده است. جعفریان ادامه داد: توقع ما این است که روحیه تعاملی و گفت‌وگو با شرکای اجتماعی در همه مجموعه‌های سازمان گسترش یابد و امیدواریم سه‌جانبه‌گرایی در ساختار سازمان تامین‌اجتماعی تقویت شود.

 با دست خالی نمی‌توان خدمات ارائه داد

این مشاور اصناف درخصوص تحریم‌ها و وضعیت مشاغل بر اثر کرونا گفت: بسیاری از مشاغل ما با مشکل و چالش مواجه شده است. در این خصوص در جلسه‌ای با مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی در این مورد صحبت کردیم. به عقیده صنوف، دولت باید در این شرایط به میدان بیاید.