کشاورزان توان خرید کود شیمیایی ندارند

محمدشفیع ملک‌زاده در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه گرانی کود و سموم شیمیایی باعث شده کشاورزان از این نهاده‌های مهم و حیاتی چشم‌پوشی کنند، گفت: در جریان بازدیدی که اخیرا از انبارهای کارگزاری‌ها و تعاونی‌ها داشتم مشاهده کردم که انبارها در شرایط بسیار نامطلوبی قرار دارند و حتی یک کیسه کود فسفاته و پتاسه در انبارها نبود. وقتی هم که درباره دلیل خالی بودن انبار سوال کردم به بنده اعلام کردند که عدم استقبال کشاورزان از خرید کودهای شیمیایی علت آن است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در شرایط فعلی، امکان تداوم خودکفایی تولید گندم وجود ندارد. خاکی که در کشور ما زیر کشت گندم می‌رود بسیار فقیر و حتی بیشتر از کودی که به آن داده می‌شد نیازمند کود و مواد آلی است. بنابراین اگر کود هم به زمین داده نشود شرایط بدتر خواهد شد.

ملک‌زاده تاکید کرد: با این شرایط عملکرد تولید گندم حداقل ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. البته در همه محصولات استراتژیک باید منتظر این امر باشیم اما در گندم وضوح بیشتری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه کود به اندازه کافی در کشور وجود دارد، گفت: به‌دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش چشمگیر قیمت این نهاده‌ها، کشاورزان قادر به خرید آن نیستند ضمن اینکه دولت نیز قیمت‌های خرید تضمینی را به‌گونه‌ای تعیین کرده که کشاورزان رغبتی برای کشت ندارند و حتی اگر توان مالی هم داشته باشند حاضر به تامین کود برای کشت محصولات استراتژیک از جمله گندم نیستند.

این فعال بخش‌خصوصی گفت: با این شرایط خرید گندم به ۴ تا ۵ میلیون تن هم نمی‌رسد و دولت برای سال آینده ناچار به واردات ۱۰ میلیون تن گندم خواهد بود که هزینه‌های گزافی را به کشور تحمیل خواهد کرد.

ملک‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در استان‌های لرستان، خوزستان و ایلام نیز مشکل بذر وجود دارد، گفت: در این استان‌ها نیز بذر محصولاتی مانند گندم و جو در اختیار کشاورزان قرار نمی‌گیرد و کشاورزان مجبور به تامین بذر مورد نیازشان از بازار آزاد به دو برابر قیمت مصوب هستند. مثلا اگر قیمت بذری 3 هزار و 500 تومان تعیین شده کشاورزان آن را حدود 6 هزار تومان خریداری می‌کنند. همچنین برخی کارگزاری‌ها که دولت بذر را در اختیار آنها قرار داده تا به کشاورزان عرضه کنند حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان در هر کیلوگرم بذر را گران‌تر به کشاورز می‌فروشند.