لغو تجمعات اعتراضی به دلیل کرونا

درهمین حال پیش از این چندبار موضوع تلف کردن اجباری و ناخواسته مرغ و جوجه‌ در برخی مرغداری‌ها به دلیل کمبود نهاده‌های دامی و طیور، یا به صرفه نبودن خرید نهاده‌ها توسط مرغداران مطرح شد که واکنش‌های زیادی در جامعه ایجاد کرده بود.

حالا اما رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران با تاکید برشرایط سخت این روزهای مرغداران اعلام کرده آنها خانه‌شان را می‌فروشند و خوراک می‌خرند تا مرغ‌ها تلف نشوند.

ناصر نبی‌پور با اشاره به قیمت‌گذاری دستوری دولت که بی‌توجه به هزینه‌های تولید بوده و منجر به زیان تولیدکنندگان شده است گفت: «قیمت مصوب ۱۲ هزار تومان برای هر کیلوگرم تخم‌مرغ مورد تایید ما نبود ؛ اما حدود دو ماه قبل قرار شد دولت ۱۰۰ درصد ذرت و ۷۰ درصد کنجاله سویای مورد نیاز تولیدکنندگان را تامین کند تا این قیمت برای تولیدکننده به صرفه باشد؛ متاسفانه با گذشت حدود دو ماه، دولت هنوز به وعده خود عمل نکرده است.»

این فعال صنفی اتحادیه مرغ‌های تخم‌گذار با اشاره به اینکه مشکل اصلی دولت کمبود نهاده است، گفت: «قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا در حال حاضر ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان است و قیمت هر کیلوگرم ذرت به بیش از ۴۴۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان رسیده است. حتی وقتی تولیدکنندگان تعیین سهمیه می‌شوند، شرکت‌های توزیع‌ کننده اعلام می‌کنند که نهاده نداریم ضمن اینکه بین ۱۰ تا ۵۰ روز طول می‌کشد تا این شرکت‌ها از بنادر بارگیری کنند و بیاورند.»

  جلسه به جای تجمع اعتراضی

نبی‌پور با بیان اینکه بانک مرکزی مرتب اعلام می‌کند که تخصیص ارز نهاده‌های دامی انجام شده اما مشکلات این صنف هنوز حل نشده است به خبرگزاری مهر گفت:«متاسفانه ارزهای تخصیص داده شده قابلیت انتقال ندارند و این مساله واردکنندگان را دچار چالش کرده است.شرایط تولید برای مرغداران بسیار دشوار شده است‌. قرار بود مرغداران در اعتراض به شرایط موجود طی روزهای آتی تجمعاتی داشته باشند که به دلیل کرونا رایزنی‌هایی انجام شد تا این کار انجام نشود و بنا شد  جلسه‌ای با حضور مسوولان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت و همچنین نمایندگان مرغداران برگزار و به وضعیت آنها رسیدگی شود. مرغداران از شرایط فعلی بسیار خسته شده‌اند و به اصطلاح کارد به استخوان‌‌شان رسیده است. هزینه‌های بالای تولید در کنار فشار دولت برای عرضه تخم‌مرغ به قیمت کیلویی ۱۲ هزار‌تومان فشار زیادی به تولیدکنندگان وارد آورده است.»

وی با اشاره به اینکه ستاد تنظیم بازار حتی شرط صادرات را عدم تغییر قیمت تخم‌مرغ در بازار داخل اعلام کرده است، گفت: «این حرف بسیار غیرمنطقی است؛ چرا که همین الان هم مرغدار در هر کیلوگرم از تولید خود حدود ۳ تا ۴‌هزار تومان زیان می‌کند.»

این فعال بخش‌خصوصی در پایان درخصوص شرایط سخت بخش خصوصی گفت: «تولیدکنندگان با بحران مواجه شده‌اند و اگر این روند ادامه یابد، مرغدار نمی‌تواند خوراک مورد نیاز طیور خود را تامین کند و در ماه‌های آینده خطر کاهش تولید کاملا جدی است. ضمن اینکه همین الان هم برخی از مرغداران ناچار به فروش آپارتمان و خانه‌های خود شده‌اند تا بتوانند خوراک مورد نیاز برای جوجه‌ریزی‌های انجام شده را تامین کنند و سرمایه‌شان به باد نرود.»

  صف مردم، مرغ را گران کرد

از سوی دیگر مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی معتقد است خبر اعمال محدودیت‌های بیشتر به دلیل شیوع کرونا، باعث شده خرید مردم افزایش یابد و قیمت مرغ در بازار دوباره گران شود.

کمالی‌سروستانی می‌گوید: «هرکیلو مرغ از محل درب مرغداری با هزار تومان افزایش به قیمت ۲۴ هزار تومان رسید. مرغ زنده هم با ۷۰۰ تومان افزایش با قیمت ۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود. مرغدارها کماکان با مشکل تامین نهاده مواجه هستند و آنها که دوباره جوجه‌ریزی کرده‌اند همچنان گرفتار این مشکل هستند که خوراک به مرغ‌ها نمی‌رسد. برخی‌ مرغداران هم گزارش داده‌اند که برای دریافت نهاده از دولت دچار مشکلاتی شده‌اند که به‌عنوان مثال اسم‌شان در سامانه وجود ندارد و در این رابطه هم کسی پاسخگو نیست. مشکل نهاده همچنان لاینحل مانده و چنانچه خوراک طیور با همین شیوه به دست مرغدار برسد ممکن است قیمت مرغ تا پایان سال به کیلویی ۳۰ هزار تومان برسد و بازار دوباره ملتهب ‌شود.»

این درحالی است که مرغداران می‌گویند علاوه بر افزایش تقاضا، تعادل در بازار مرغ به عرضه کافی خوراک طیور بستگی دارد و چندی پیش هم مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفته بود تعادل در قیمت مرغ در گرو نهاده‌های دامی است.

روند افزایش قیمت‌ها در حالی هر روز توان خرید مردم را کاهش می‌دهد و سبد مصرف را کوچک‌تر می‌کند که به نظر می‌رسد برخی از مسوولان هنوز هم این گرانی‌ها را انکار می‌کنند و عملکرد میدانی برای مبارزه با گران‌فروشی‌ها بی‌تاثیرتر از همیشه شده است.