6/ 3 تریلیون ریال تخلف!

توزیع و فروش کالا در سطح کشور بر عهده اصناف است که نظارت بر فعالیت آنها از سوی ارگان‌های مختلف همچون سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده، تعزیرات، بازرسی اتاق اصناف، بهداشت و … انجام می‌شود و همواره تخلفات متفاوتی برای واحدهای صنفی با توجه به کسب‌وکار آنها به‌ثبت می‌رسد، اما در ماه‌های اخیر به‌واسطه رشد قیمت محصولات و نوسان‌های موجود قیمت ارز به‌نظر می‌رسد که حجم تخلفات افزایش قابل‌توجهی به خود گرفته است.

سازمان بازرسی در روزهای اخیر که بازارها متلاطم شده نظارت روی اصناف و خرده فروشی‌ها داشته و سازمان تعزیرات نیز در موارد مختلفی اقدام به پلمب واحد‌های متخلف کرده تا شاید به این شکل جلوی تخلفات موجود گرفته شده و بازار را از هرج‌ومرج دور کند.

حالا معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان‌ و تولیدکنندگان آمار جالبی از مبارزه با تخلفات برخی اصناف ارائه و اعلام کرده ۶/ ۳ تریلیون ریال پرونده تخلفاتی از ابتدای سال به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

سیدجواد احمدی در این خصوص گفت: «بازرسان این سازمان برای ایجاد ثبات و رفع التهابات قیمت‌ها در بازار، رسیدگی به عرضه کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی مردم را در این شرایط در اولویت کاری خود قرارداده‌اند.

ارزش پرونده‌های تخلفاتی واحدهای صنفی در سراسر کشور در ۷ ماه نخست سال‌جاری، بیش از ۳ تریلیون و ۵۹۴ میلیارد و ۱۶۷ میلیون و ۷۰۰ هزار و ۴۸۱ ریال بود. پرونده‌های متشکله این تخلفات واحدهای صنفی برای رسیدگی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است.»

این مقام مسوول در سازمان حمایت از مصرف‌کننده در ادامه به ارائه برخی آمارهای تخلف از سوی برخی خرده فروشی‌ها اشاره کرد و گفت: «در این مدت ۵۲ هزار و ۱۵ مورد بازرسی از واحدهای صنفی عرضه‌کننده محصولات لبنی در سطح کشور انجام شده که با ۲ هزار و ۳۴۸ پرونده تخلفاتی به ارزش ۴۱ میلیارد و ۹۱۹ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۹۳۸ ریال به این سازمان برای رسیدگی ارسال شده است. همچنین بازرسان این سازمان در این مدت با ۷۷ هزار و ۱۷۹ بازرسی از واحدهای صنفی برنج فروشی در سطح کشور ۲ هزار و ۶۵۱ پرونده به ارزش ۶۵۷ میلیارد و ۳۰۷ میلیون و ۴۵۷ هزار و ۱۲۷ ریال تشکیل و مراتب برای رسیدگی به سازمان تعزیرات حکومتی منعکس شده است. برای رسیدگی به نحوه عرضه میوه در واحدهای صنفی میوه‌فروشی در سطح کشور نیز ۱۶۳ هزار و ۹۰۰ مورد بازرسی انجام شده است. در این رابطه با تشکیل ۸ هزار و ۲۶۷ پرونده تخلفاتی به ارزش ۸۱۲ میلیارد و ۳۲۵ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۸۹۴ ریال پرونده این تخلفات برای رسیدگی به مراجع قانونی ارسال شده است.»

  تخلفات فروشندگان گوشت مرغ

احمدی بابیان اینکه در هفت ماه نخست امسال بازرسان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از واحدهای صنفی عرضه گوشت مرغ ۶۱ هزار و ۲۳۰ مورد بازرسی انجام دادند، گفت: «از این بازرسی‌ها ۵ هزار و ۷۶۱ پرونده تخلفاتی تشکیل شد که ارزش آن ۲۹۸ میلیارد و ۱۷۸ میلیون و ۳۴ هزار و ۶۸۱ ریال بود. در مدت یاد شده همکاران ما برای نظارت بیشتر بر نحوه عرضه گوشت قرمز در سطح کشور ۲ هزار و ۷۸ پرونده تخلفاتی تشکیل دادند.»

 این مقام مسوول درسازمان حمایت از مصرف‌کنندگان با بیان اینکه رسیدگی به وضعیت واحدهای صنفی عرضه‌کننده موادغذایی و کالاهای اساسی مردم برای ما اهمیت زیادی دارد، گفت: «در این مدت بازرسان سازمان حمایت ۴۳ هزار و ۵۰۲ بازرسی از واحدهای صنفی عرضه‌کننده تخم‌مرغ در سراسر کشور انجام داده‌اند که ۴ هزار و ۵۸۰ مورد آن منجر به تشکیل پرونده تخلفاتی شده است.ارزش ریالی پرونده تخلفاتی این واحدهای صنفی ۳۵ میلیارد و ۲۵۱ میلیون و ۳۶۸ هزار و ۷۹۴ ریال بوده که پرونده‌های آن به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است.»

  پلمب واحدهای متخلف

از سوی دیگر مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی نیز در مورد تخلفات اصناف هشدار داد.محمدعلی اسفنانی در مورد تضاد بین قیمت‌های روی کالا و بارکد محصول و دریافت بیش از قیمت درج شده روی کالا توسط فروشندگان گفت: «این امر تخلف است و پیگیری می‌شود. این تخلف گرانفروشی است و تخلفات دیگری هم در کنار اینها مصداق دارد که واحد‌های متخلف پلمب خواهند شد. از مردم می‌خواهیم تخلف‌ها را گزارش دهند. ما هیچ مماشاتی هم با فروشگاه‌های زنجیره‌ای نداریم. برای آنها نیز پرونده تشکیل شده و با تخلفات این فروشگاه‌ها برخورد قانونی خواهد شد.»