جای خالی اتحادیه صادرات سبزی خشک در ایران

به گزارش شبکه خبری تی‌آر‌تی فارسی، ترکیه در ماه‌های ژانویه تا اکتبر (دوره ۱۰ ماهه حدود دی سال قبل تا آبان سال جاری) به ۹۵ کشور جهان معادل ۵۱ میلیون و ۳۹۸ هزار دلار سبزیجات خشک صادر کرد.

براساس آمار اتحادیه صادرکنندگان اولوداغ، ایتالیا در فروش سبزیجات خشک از سوی ترکیه که اکثرا کشورهای اروپایی به آن توجه نشان می‌دهند، در رده اول جای گرفت. در دوره مذکور به ایتالیا معادل 12 میلیون و 335 هزار دلار محصولات شامل سبزیجات خشک صادر شد.

میزان صادرات سبزی خشک به ایالات متحده آمریکا که در این لیست در رده دوم جای گرفت، 37 درصد کاهش یافته و معادل 7 میلیون و 841 هزار دلار تحقق یافت.

صادرات سبزی خشک به لهستان که در موقعیت سومین بازار بزرگ فروش سبزیجات خشک ترکیه قرار دارد، با 62/ 47 از 3 میلیون و 392 هزار دلار به 5 میلیون و 8 هزار دلار افزایش یافت.

بخش تولید سبزیجات خشک ترکیه به آلمان معادل 4 میلیون و 87 هزار دلار و به هلند نیز 2 میلیون و 434 دلار صادرات داشته است.

میزان فروش سبزیجات خشک به یونان که در ماه‌های ژانویه تا اکتبر سال گذشته معادل یک میلیون و 932 هزار دلار بود، در دوره مشابه سال‌جاری با 46 درصد افزایش به 2 میلیون و 825 هزار دلار رسید.

صادرات سبزیجات خشک ترکیه به فرانسه از یک میلیون و 357 هزار دلار به یک میلیون و 823 هزار دلار افزایش یافت. در صادرات این بخش به سوئیس نیز افزایش جدی مشاهده ‌شد.

میزان صادرات سبزیجات خشک به سوئیس از 398 هزار دلار به یک میلیون و 267 هزار دلار رسید.

ترکیه در دوره مذکور به استرالیا معادل 2 میلیون و 161 هزار دلار، به انگلیس یک میلیون و 208 هزار دلار، به برزیل یک میلیون و 74 هزار و به کانادا نیز یک میلیون و 57 هزار دلار سبزیجات خشک صادر کرد. 

پیش از این رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار تهران گفته بود که هر 30 کیلو سبزی، یک کیلو سبزی خشک می‌دهد. می‌توان سبزی را خشک کرد و به‌صورت بسته‌بندی تبلیغ کنیم و در کشور‌هایی که مصرف می‌کنند آن را عرضه کنیم. تقریبا هر کیلو سبزی خشک شده را می‌توان 25 دلار صادر کرد.

ایران به‌دلیل داشتن آب و هوای متنوع یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان سبزی در خاورمیانه است. به‌طوری که در جنوب کشور حتی در اواسط زمستان نیز سبزی کشت می‌شود و این امر باعث شده تا در زمستان اکثر کشورهای همسایه سبزیجات موردنیاز خود را از ایران وارد ‌کنند. صادرات سبزی عموما به کشورهایی مانند عمان، قطر، عراق و روسیه انجام می‌پذیرد. 

در سال‌های اخیر تعدادی از بازرگانان ایرانی اقدام به بازاریابی و صادرات سبزیجات به روسیه کرده‌اند و به‌دلیل تقاضای بالای این کشور موفقیت‌هایی را در صادرات سبزیجات ایرانی به دست آورده و توانستند درصدی از بازار سبزی کشور پهناوری چون روسیه را به‌دست بگیرند. 

سبزیجات صادر شده به کشور روسیه عموما به‌صورت سبزیجات تازه پاک شده منجمد و غیرمنجمد و سبزیجات خشک شده همراه با بسته‌بندی‌های صادراتی است. به‌دلیل افزایش صادرات سبزی در سال‌های اخیر شرکت‌های نوپایی در زمینه پاکسازی، شست‌وشو و بسته‌بندی سبزیجات در کشور با رویکرد صادرات راه‌اندازی شده است.

گفتنی است ایران درحال‌حاضر فاقد اتحادیه تخصصی در زمینه سبزی خشک است و مسائل این بخش، عمدتا توسط اتحادیه صادرکنندگان خشکبار پیگیری می‌شود.