خرید تضمینی زعفران کیلویی 11 تا 13 میلیون تومان

با نزدیک شدن به آخرین روزهای برداشت زعفران، تب خرید و قیمت تصویب شده و دیگر مسائلی از این دست به اوج خود رسیده است و قیمتی که از سوی دولت برای خرید این محصول در قالب خرید حمایتی اعلام شده چندان مورد رضایت زعفران‌کاران نیست. به‌طوری که علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران در این خصوص به «بازار» گفت: فعلا بازار تعطیل است و روزهای پایانی برداشت نیز است، بنابراین منتظر اتفاقات آینده هستیم چون زعفران جزو کالاهایی است که باید با تلاش مضاعف آن را برای کشور حفظ کنیم و دیگر به‌صورت عادی نمی‌شود از آن حمایت کرد. حسینی درخصوص خرید زعفران از سوی دولت از زعفران‌کاران نیز گفت: سازمان تعاون روستایی امسال اقدام به خرید حمایتی زعفران کرده است و قیمت ۱۱ میلیون تومان برای زعفران پوشال مرغوب و ۱۳ میلیون تومان برای زعفران نگین تعیین کرده است. وی ادامه داد: البته پیش از این قیمت حداقل  ۱۶ و حداکثر ۲۰ میلیون تومان پیشنهاد داده بودند اما بازار کشش خرید نداشت بنابراین قیمت کاهش یافت.

 اختیارات تشکل‌ها عملا صفر است

این مقام صنفی اظهار کرد: سال گذشته زعفران‌کاران از نحوه خرید محصول خود توسط سازمان تعاون روستایی رضایت نداشتند، چون این سازمان پول کشاورزان را دیر پرداخت کرد و این تاخیر در پرداخت پول هم نارضایتی کشاورزان را در پی داشت و هم بازار را تا حدودی به هم ریخت. وی افزود: مسائل پیش آمده باعث شده تا حدودی بدبینی بین زعفران‌کاران ایجاد شود اما آنها چاره‌ای جز فروش محصول خود به سازمان تعاون روستایی ندارند. حسینی درخصوص نقش تشکل‌ها در خرید و فروش زعفران نیز اظهار کرد: به‌طور کلی مدیریت بازار محصولات کشاورزی باید به متولیان و تشکل‌های فعال در کشور سپرده شود اما متاسفانه کاری از دست آنها برنمی‌آید و نمی‌توانند تصمیمی بگیرند. وی ادامه داد: در واقع تشکل‌ها تنها می‌توانند یکسری اقدامات را پیشنهاد بدهند و پیگیر یکسری مطالبه باشند چون طبق قانون هیچ مسوولیتی بر عهده تشکل‌ها گذاشته نشده است و ابزاری در اختیار ندارند در نتیجه در راستای بهبود صنف هیچ کاری نمی‌توانند انجام بدهند. حسینی گفت: به عبارت بهتر اختیارات تشکل‌ها برای انجام کارهای اجرایی صفر است؛ درحالی‌که در کشورهای پیشرفته تشکل‌ها تعیین‌کننده هستند.

 نقش دلالان در به آشوب کشاندن بازار 

عضو شورای ملی زعفران خاطرنشان کرد: سازمان تعاون روستایی اعلام کرده است که مانند سال گذشته، ۳۰درصد مبلغ زعفران خریداری شده از زعفران‌کاران را می‌پردازد و ۷۰ درصد مابقی را ۳ ماه دیگر پرداخت می‌کند. درحالی‌که سال گذشته این روند پرداخت محقق نشد. حسینی تاکید کرد: پیشنهاد ما به‌عنوان نمایندگان تولیدکنندگان این است که روند پرداخت را برعکس کنند به این معنا که ۷۰ درصد مبلغ را اول و ۳۰ درصد را چند ماه بعد بپردازند تا به این ترتیب کشاورزان هم بتوانند از آن منتفع شوند؛ اگرچه فکر می‌کنم دولت منابع مالی کافی برای این کار در اختیار نداشته باشد.

وی درخصوص نقش دلالان در بازار زعفران نیز گفت: بستگی دارد که چه تعریفی از دلال داشته باشیم؛ به‌عنوان مثال کسی که زعفران چند زعفران‌کار را از روستایی در هزار کیلومتر دورتر از یک مرکز خرید خریداری می‌کند چون موجب ایجاد پیوند بین خریدار و تولیدکننده می‌شود قطعا برای بازار مفید و حتی ضروری است.

حسینی ادامه داد: اما دلالانی که فقط از پول سرگردان استفاده می‌کنند و می‌خواهند بازار را به آشوب بکشانند، افراد مخرب اقتصاد و مضر برای تولید هستند و به نوعی این افراد آبروی دلالان را نیز برده‌اند و غیر از اخلال و تخریب کار دیگری انجام نمی‌دهند.