رکود در بازار نوشت‌افزار و فتوکپی

 خسارت چشمگیر صنف فتوکپی و اوزالید

رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان فتوکپی و اوزالید تهران اظهار کرد: به‌طور حتم تعطیلی‌های مکرر اصناف با شیوع کرونا پیامدهای ناگوار و خسارت‌های بسیاری را به‌دنبال خواهد داشت. داود دهخدا گفت: صنف فتوکپی و اوزالید طی سال‌جاری با توجه به شرایط ایجاد شده و تعطیلی‌های مکرر، کسب‌وکار بسیار بی‌رونقی را تجربه کرد. واحدهای صنفی این اتحادیه که وظیفه پرینت و چاپ درخواست‌های دانش‌آموزان و دانشجویان را بر عهده دارد بی‌دلیل بسته شده است. این افراد برای تکثیر کجا بروند؟

او به فعالیت تمامی دادگاه‌ها، ادارات، تامین اجتماعی، سازمان‌ها و... اشاره کرد و افزود: افراد برای تهیه فتوکپی به کجا مراجعه کنند؟ مدت‌های مدیدی است که فعالیت این صنف با مراجعان و مشتریان به شکل مجازی انجام می‌شود. مشتریان درخواست خود را در کانال‌های مجازی برای واحد صنفی ارسال و واحدهای صنفی نیز آن را چاپ می‌کنند و با پیک به محل موردنظر مشتری می‌فرستند. این مغازه‌ها هیچ‌گونه تجمع و تردد زیادی ندارند که منجر به شیوع ویروس شود.

او در ادامه بیان کرد: تعطیلی‌های زیاد تبعات زیادی نیز در پی دارد. چگونه کاسب می‌تواند اجاره مغازه خود را بپردازد؟ افراد برای تامین هزینه‌های سرسام آور زندگی به سختی تلاش می‌کنند تا در شرایط فعلی و گرانی‌های زیاد بتوانند از عهده آن برآیند، حال آنکه با تعطیلی‌های بسیاری نیز روبه‌رو هستیم، چگونه هزینه زندگی و معاش را تامین کنیم ؟

دهخدا تصریح کرد: مسوولان و کارمندانی که در بدنه دولت تصمیم می‌گیرند تا اصناف را تعطیل کنند آیا حاضرند خودشان یک ماه حقوق نگیرند؟ آیا می‌توانند تصور کنند که بدون حقوق چگونه می‌توان زندگی کرد؟ ما نداریم که زندگی کارگران و معاش خود را تامین کنیم از کجا باید تامین شویم؟ دولت صرفا تصمیم می‌گیرد و ما نیز همیشه تابع آن هستیم؛ اما به این فکر کرده که رفته رفته افراد از کسب وکار خارج شده و جذب مشاغل کاذب شده‌اند؟ 

او گسترش مشاغل کاذب را از تبعات تعطیلی‌های پیاپی اصناف برشمرد و افزود: تبعات مشاغل کاذب نه تنها در بلند‌مدت بلکه در کوتاه‌مدت نیز آشکار و واضح است. مغازه‌داری که خرج خودش را در نمی‌آورد چگونه می‌تواند هزینه‌های کارگران خود را تامین کند؟ پس مجبور می‌شود تعدیل نیرو کند. این نیرو‌ها بیکارند و جذب دست‌فروشی و دیگر کارهای کاذب می‌شوند. دولت تدبیر درست و منطقی بیابد، از اصناف حمایت کند، سال‌ها است که اصناف در همه امور در کنار دولت است، حال نوبت دولت است که اصناف را حمایت کند.

وی همچنین درخصوص مصوبات اخیر ستاد مبارزه با کرونا و ارائه بسته‌های حمایتی به اصناف بیان کرد: تعلیق ماده ۱۸۶ سازمان امور مالیاتی تا پایان سال البته که باعث جریان کار و تسریع در صدور و تمدید پروانه کسب خواهد شد، اما این ماده اساسا اشتباه است، اصناف مامور وصول مالیات برای سازمان نیستند.

 کاهش 70 درصدی فروش نوشت‌افزار

رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی تهران با بیان اینکه تصمیمات حمایتی دولت از اصناف در دادن مهلت برای پرداخت مالیات و عوارض، تاثیری در حل مشکلات واحد‌های صنفی ندارد گفت: اصناف بیشتر نیازمند تخفیف مالیاتی و تسهیلات هستند. موسی فرزانیان با اشاره به شیوع کرونا در کشور و محدودیت‌های اعمال شده ناشی از آن گفت: کار صنف نوشت‌افزار فصلی است و بازه زمانی تیر تا پایان مهر شلوغ‌ترین زمان فعالیت این صنف است که متاسفانه به‌خاطر شرایط کرونا و نیز وضع معیشتی مردم، امسال دوره خوبی نداشتیم.

رئیس اتحادیه نوشت‌افزار به مجازی شدن نظام آموزشی در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: فضای آموزشی فعلی، مجازی است و انتقال سیستم آموزشی به این فضا بزرگ‌ترین عامل اثرگذار در کاهش مصرف نوشت‌افزار است.

وی ادامه داد: برخی محصولات علاوه بر مصرف در بخش تحریر در بخش اداری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما مصرف در بخش اداری هم کاهش پیدا کرده و به‌دلیل شرایط اقتصادی که در کشور حاکم است، بخش اداری دولتی و خصوصی هم حتی‌الامکان و تا جایی که می‌توانند خریدشان را کم کردند و فروش در این بخش هم کاهش پیدا کرده است. فرزانیان فروش متوسط لوازم‌التحریر امسال را ۲۰ تا ۳۰ درصد سال گذشته اعلام کرد و گفت: فروش کم و کاهش شدید درآمد، مشکلات جدی را برای همکاران ما در این حوزه ایجاد کرده و نه تنها واحدهای صنفی که واحدهای تولیدی را هم درگیر کرده است. به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار، تولید و عرضه و مصرف یک کالا زنجیره وار به هم مرتبط هستند و با کاهش مصرف نوشت‌افزار، کارخانه‌های تولیدی که در این حوزه فعالیت دارند نیز مجبور به کاهش تولید شدند چراکه با نبود فروش و کاهش تقاضا، علاوه بر مشکل نقدینگی برای ادامه تولید، تا حدی می‌توان کالا را در انبار دپو و نگهداری کرد.

فرزانیان در ادامه تصریح کرد: بخش تولید نوشت‌افزار که در برخی کارخانه‌ها تا سه شیفت کاری هم داشت اما در حال حاضر فعالیت خود را به دو یا یک شیفت کاهش دادند ولی با این حال تمام سعی خود را می‌کنند تا از تعطیلی و توقف خط تولید جلوگیری کنند، اما شرایط تولید‌کننده و واحدهای صنفی را با مشکلات جدی مالی روبه‌رو کرده است.

وی با تاکید بر اینکه برای صنف نوشت‌افزار هیچ نوع کمک و حمایت مالی در نظر گرفته نشده است، بیان کرد: تصمیماتی که گرفته شده بیشتر در راستای دادن فرصت برای پرداخت هزینه‌ها بوده است که آن‌قدر تاثیری ندارد و اصناف بیشتر نیازمند تخفیف مالیاتی و بیمه ای و نیز دریافت کمک‌ها و تسهیلات مالی هستند وگرنه مهلت چند ماهه در پرداخت، دردی را دوا نمی کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار در پایان درخصوص تقسیم بندی مشاغل در گروه شدیدا آسیب دیده گفت: شیوع کرونا و تعطیلی اصناف و رکود در فروش، اواخر سال گذشته اتفاق افتاد که با توجه به فصلی بودن فعالیت صنف نوشت‌افزار، تاثیر کمی بر واحدهای صنفی این حوزه داشت؛ برای تقسیم بندی جدید هنوز تصمیمی گرفته نشده است و قرار است رسیدگی جدیدی در این زمینه و با توجه به میزان خسارات و زیان‌هایی که اصناف متوجه شدند، انجام شود. وی ادامه داد: اصناف مختلف، اطلاعات خود را برای این بررسی به اتاق اصناف ارسال کردند و اتحادیه نوشت‌افزار هم اطلاعات مربوطه و درخواست‌های خود را به اتاق ارسال کرده است، اما متاسفانه نوشت‌افزار یک صنف گمنام و ضعیفی است که حتی برخی از مسوولان دولتی از وجود چنین اتحادیه‌ای بی‌اطلاع هستند؛ و فعلا باید منتظر باشیم تا با پالایش و بررسی این داده‌ها تصمیمات جدید گرفته شود.

بدون شک پیروی و اطاعت از دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا به‌عنوان بخشی از قوانین کشور یکی از وظایف جامعه است، اما حمایت از بخش‌های اقتصادی آسیب دیده ناشی از اجرای این پروتکل‌ها نیز یکی از انتظارات جامعه تولیدکننده و صنفی کشور است؛ امیدواریم این بار در زمانی‌که محدودیت‌های کرونایی در کنار تحریم‌های خارجی، گلوی اقتصاد کشور و جامعه را فشار می‌دهد با تدبیری که البته کارآمد باشد، این‌بار شاهد به بار نشستن امید این بخش از جامعه باشیم.