کاهش صادرات سنگ‌های فرآوری شده

 «مهدی ملک‌زاده» اظهار کرد: پیش از این صادرات سنگ‌های فرآوری‌شده به کشورهای همسایه از ایران و به‌خصوص سنگ‌فروشی‌های تهران بسیار رونق داشت، اما در مقایسه با سال‌های گذشته هم اکنون صادرات ما به ۴ درصد قبل رسیده است.

وی بیان کرد: درحال‌حاضر این میزان صادرات سنگ‌های فرآوری شده نیز به عراق انجام می‌شود و ممکن است بعضی از اتباع عراقی نیز برای خرید سنگ موردنیاز خود برای ساختمان‌ها و اماکن مربوطه به تهران سفر کنند، تا پس از خرید، سنگ‌های صادراتی را به عراق حمل کنند.

   درآمد یک هزار سنگ‌فروش به حوزه ساخت‌وساز بستگی دارد 

رئیس اتحادیه سنگ‌فروشان تهران یادآور شد: در سطح شهر تهران سنگ‌بری وجود ندارد، اما یک‌هزار واحد صنفی سنگ‌فروشی در تهران درآمدشان از حوزه ساخت‌وساز پایتخت تامین می‌شود که آن هم به علت کاهش ساختمان‌سازی در تهران با کاهش قابل‌توجه درآمد مواجه شده‌اند و هم‌اکنون به قول کاسب‌ها از سرمایه و جیب می‌خورند.

ملک‌زاده با اشاره به تعطیلی برخی واحدهای صنفی در شهر تهران به علت شیوع بیماری کرونا و کسادی بازار افزود: تاکنون فعالان صنفی سنگ‌فروشی‌ها در تهران مغازه‌های خود را تعطیل نکرده‌اند، آنها مجبور هستند برای تامین هزینه‌های زندگی، چراغ مغازه‌های خود را روشن نگه دارند.

   نبود صادرات درآمد سنگ‌فروشان را کاهش داده است  

وی با بیان اینکه در مقایسه با سال‌های گذشته فروش سنگ در تهران بسیار کاهش یافته است، بیان کرد: کاهش فروش سنگ از یک طرف و مشکلات تحریم و نبود صادرات سنگ‌های فرآوری‌شده درآمد فعالان سنگ‌فروشی را در تهران بسیار کاهش داده است.

رئیس اتحادیه سنگ‌فروشان تهران اظهار کرد: در مجموع هم اکنون در سطح کشور حدود ۶۵۰۰ سنگ‌بری داریم که اگر مشکلی وجود نداشته باشد باید مصنوعات سنگی بیش از ۵هزار واحد سنگ‌بری در کشور به امر صادرات اختصاص یابد. وی یادآورشد: در صورتی که صادرات سنگ‌های فرآوری شده رونق بگیرد هر سنگ‌بری باید به‌طور متوسط روزانه ۳۰۰ متر مربع سنگ برش بزند درحالی‌که هم اکنون سنگ‌بری‌ها روزانه حدود ۶۰ متر مربع سنگ‌بری می‌کنند.

   ترکیه، چین و ایتالیا جای ایران را در منطقه گرفته‌اند 

رئیس اتحادیه سنگ‌فروشان تهران در تحلیل بازار گفت: در گذشته کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای همسایه منطقه بخش زیادی از سنگ‌های تزیینی، سرامیک یا آجر موردنیاز خود را از ایران وارد می‌کردند، اما به علت شرایط تحریم این کشورها سنگ‌های موردنیاز خود را هم اکنون از ترکیه، چین و ایتالیا وارد می‌کنند.

ملک‌زاده بیان کرد: برای رونق کسب‌وکار باید تلاش کنیم سنگ‌های فرآوری شده سنگ‌برها صادر شود و دولت نیز با تسهیل‌گری در این زمینه بخش‌خصوصی را یاری کند.

رئیس اتحادیه سنگ‌فروشان تهران با اشاره به کاهش ساخت‌وساز در تهران تصریح کرد: متاسفانه کاهش ساخت‌وساز در تهران بر کاسبی همه همکاران ما در واحدهای صنفی سنگ‌فروشی تاثیر منفی گذاشته است.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین محصولات سنگی که سنگ‌فروشان عرضه می‌کنند سنگ‌های موردنیاز برای نمای ساختمان‌ها، کف واحد‌های مسکونی یا تجاری و بین کابینت است که آن هم به علت شرایط فعلی مشتریان کمی دارد.

   سنگ‌فروشان از وام‌های ۱۲ یا ۱۶ میلیون تومانی استفاده نکرده‌اند

ملک‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده از تسهیلات ۱۲ یا ۱۶ میلیون تومانی برای عدم تعدیل نیروی انسانی در واحدهای صنفی سنگ‌فروشی گفت: هیچ‌یک از واحدهای صنفی سنگ‌فروشی در تهران از این تسهیلات استفاده نکرده‌اند، زیرا ۱۲ یا ۱۶ میلیون تومان مشکلات واحدهای صنفی ما را برطرف نمی‌کند و دریافت این تسهیلات برای همکاران ما مقرون به صرفه نیست، بنابراین هیچ‌یک از همکاران ما از این تسهیلات استفاده نکرده‌اند.

رئیس اتحادیه سنگ‌فروشان تهران یادآور شد: در سطح استان تهران و به‌خصوص در شهرک‌های صنعتی حدود ۲۰۰ سنگ‌بری وجود دارد، اما در تهران سنگ‌بری نداریم و هم اکنون حدود یک هزار واحد صنفی سنگ‌فروشی در تهران فعالیت می‌کنند.

وی با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های تولید اظهار کرد: با توجه به کسادی بازار دولت باید در دریافت مالیات و مسائل بیمه همکاران ما تعامل بیشتری داشته باشد، زیرا همچنان یک یا دو سال آینده درگیر بیماری ویروس کرونا و محدودیت‌ها در کشور خواهیم بود.

پیش‌تر نایب‌رئیس انجمن سنگ ایران با بیان اینکه سال ۹۷ بیش از ۱۰۰ کشور مقصد صادرات سنگ‌کوپ و فرآوری‌شده ایران بودند، گفت: میزان صدور سنگ ‌فرآوری شده سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، رشد ۱۴ درصدی را ثبت کرد.

مالک رحمتی اظهار کرد: در سال ۹۷ بیش از ۵۸۱ هزار تن سنگ‌ فرآوری شده به ارزش ۱۴۴ میلیون دلار و یک میلیون تن سنگ کوپ (نیمه فرآوری) به ارزش ۱۶۱ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شد.

به گفته وی، آمارهای موجود بیانگر ظرفیت ۳۰ میلیون تنی ایران در بخش سنگ‌های ساختمانی است و سال ۹۷ با تولید 5/ 13 میلیون تن سنگ همچنان جایگاه خود را در میان پنج کشور شاخص حفظ کرده‌ایم.

نایب‌رئیس انجمن سنگ ایران ظرفیت ایران در زمینه سنگ‌ فرآوری شده (کار شده) را ۱۸۰ میلیون مترمربع و تولید را حدود ۸۰ تا ۸۵ میلیون متر مربع عنوان کرد.

به گفته رحمتی، سال ۹۷ حدود ۶۹ کشور متقاضی سنگ کارشده ایران بودند که عراق با ۲۶۹ هزار تن و امارات با ۱۰۱ هزار تن بالغ بر ۶۵ درصد سنگ کار شده ایران را جذب کردند و در بخش سنگ کوپ (نیمه فرآوری شده) چین با ۸۱۲ هزار تن و رقم ۱۴۰ میلیون دلار بیش از ۸۰ درصد صادرات ما در این زمینه را به خود اختصاص داد و هند، امارات و ایتالیا از جمله دیگر بازارهای کشورمان در این زمینه بودند.