فریم تمام عینک‌های طبی وارداتی است

حمید ثابت‌قدم،‌ رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک تهران ادامه داد: در مجموع ۳ لابراتوار تولید عدسی در کشور فعال است و این ۳ واحد تولیدی، حدود ۱۵درصد عدسی‌های ساده مورد‌نیاز عینک‌های طبی را تولید می‌کنند.

وی یادآورشد: پیش از این ۲ کارخانه تولید‌کننده فریم عینک در کشور فعال بودند اما به علت قدیمی‌بودن تکنولوژی تولید فریم عینک در این کارخانه‌ها و وجود رقبای بزرگ تولید‌کننده عینک طبی و آفتابی(چین) این دو کارخانه نیز مدتی‌پیش تعطیل شدند.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک تهران بیان کرد: شیوع بیماری کرونا به فعالیت واحدهای صنفی در تهران بسیار لطمه زده و فروش عینک‌سازان را حدود ۶۰درصد کاهش داده است.

ثابت‌قدم با بیان اینکه هم‌اکنون تعداد واحدهای صنفی عینک‌فروشی‌ها در تهران به حدود یک‌هزار واحد رسیده است، گفت: ما همیشه ۲۰۰ متقاضی در دست اقدام برای اخذ پروانه کسب داشتیم، اما به‌علت خرابی بازار و کسب و کار، از اول امسال بیش از ۵۰ واحد صنفی با مراجعه به اتحادیه، پروانه کسب خود را باطل کرده‌اند.

این مقام صنفی تاکید کرد: در این شرایط سخت اقتصادی که همکاران ما فروش خوبی ندارند و هر روز نیز بیشتر لطمه می‌بینند، دولت هیچ‌گونه اقدامی در حمایت از واحدهای صنفی عینک‌فروشی‌ها و عینک‌سازان در تهران انجام نداده است.

وی تصریح کرد: هرچند استفاده از عینک طبی جزو اولویت‌های ضروری برای سلامتی افراد است، با این حال به‌علت شرایط بد اقتصادی مردم برای خرید عینک تمایل کمتری دارند، زیرا تامین مواد غذایی در این شرایط اولویت نخست خانواده‌ها است.‌رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک تهران بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت عینک و عدسی‌ و افزایش قیمت دلار و یورو همکاران ما عینک‌هایی که از قدیم در مغازه داشتند، با همان قیمت گذشته عرضه می‌کنند، اما بازهم مشتری در بازار بسیار کم شده است.

ثابت‌قدم خاطرنشان کرد: عمده لوازم و تجهیزات عینک‌های طبی و آفتابی وارداتی است و وارد‌کنندگان اجازه استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی را ندارند و چون همه واردات ما با قیمت ارز آزاد انجام می‌شود، این در افزایش قیمت عینک و عدسی در واحدهای صنفی ما در تهران بسیار موثر بوده است.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک تهران افزود: عینک یک وسیله لاکچری نیست، اما با چند‌برابر شدن قیمت ارز، قیمت عدسی و فریم که ۱۰۰ درصد از خارج وارد می‌شود، افزایش یافته است.

وی درخصوص استفاده از عینک‌های آفتابی نیز گفت: در ایران ۱۵ تا ۲۰ درصد مردم از عینک‌های آفتابی استفاده می‌کنند و مابقی مردم با وجود آفتاب‌مخرب، قدرت مالی برای محافظت از چشم خود را ندارند و عینک‌های آفتابی قاچاق که در کنار خیابان به مردم عرضه می‌شود به علت نبود استانداردهای لازم، ضررش بیشتر از نزدن آن است.

ثابت‌قدم اظهار کرد: با وجود ضرورت استفاده از عینک‌های آفتابی برای سلامت چشم، این نوع عینک‌ها در اولویت وارداتی گروه چهار قرار دارد، اما عینک‌های طبی در اولویت دوم کالاهای وارداتی هستند که آن هم به علت مشکلات ثبت‌سفارش، به سختی وارد می‌شود.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک‌تهران با اشاره به کشورهای صادر‌کننده عدسی و فریم عینک، گفت: در حال‌حاضر عمده واردات عینک و عدسی از کشور چین انجام می‌شود، اما برخی از واردکنندگان از کشورهای ایتالیا، آلمان، فرانسه، ترکیه و کره نیز واردات عینک و عدسی نیز انجام می‌دهند.

به گفته رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک تهران، انتشار ویروس‌کرونا فروش واحدهای صنفی ما را در تهران تحت‌تاثیر قرار داده و آنهایی که مغازه‌های خود را اجاره کرده بودند و معمولا واحدهای مسکونی آنها نیز اجاره‌ای است در این شرایط بیشتر لطمه دیدند و به‌علت قیمت اجاره‌بهای بالا، اجاره‌دارها به دنبال تحویل مغازه‌های خود هستند.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک تهران در پایان تاکید کرد: آرزوی بزرگ ما این است که با ریشه‌کن شدن ویروس‌کرونا مردم به زندگی عادی خود برگردند، زیرا این ویروس محدویت‌های زیادی را برای مردم و فعالان اقتصادی به‌وجود آورده است.