او ادامه داد: براساس تبصره ذیل ماده ۱۰ ضوابط و معیارهای محیط‌زیستی، استقرار واحدهای خدماتی، ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی در محدوده شعاع ۳۰ کیلومتری کلان‌شهرها منوط به اخذ مصوبه هیات دولت است. رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: طبق این تبصره، اگر صنوف متقاضی در قالب مجتمع یا شهرک صنفی در داخل شعاع ۳۰ کیلومتری و در محدوده شهر مستقر شوند هیچ مانعی وجود ندارد اما آنها نمی‌توانند با همان ماهیت و کیفیت زیست‌محیطی در همین شعاع با استفاده از قانون شهرک‌های صنعتی غیردولتی (که دارای مزایای قانونی چشمگیری است) در قالب شهرک صنعتی غیردولتی مستقر شوند و برای استقرار باید مصوبه هیات دولت را اخذ کنند. بنانژاد افزود: از سوی دیگر فاصله زیاد خارج از شعاع ۳۰ کیلومتر تا شهر برای کارگران صنوف تولیدی به لحاظ رفت و آمد و همچنین برای واحد تولیدی به لحاظ حمل‌ونقل کالا توجیه اقتصادی ندارد و صنوف ترجیح می‌دهند در فاصله نزدیک‌تری به شهر قرار داشته باشند. وی ادامه داد: زمانی که صنوف تولیدی در قالب شهرک صنعتی غیردولتی ساماندهی شوند آن شهرک به‌صورت هیات امنایی مدیریت می‌شود و صنوف می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی، پروانه و پایان‌کار رایگان و سایر مزایای مرتبط با استقرار در شهرک صنعتی بهره‌مند شوند و واحد خود را توسعه دهند.

رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: زمانی که صنوف تولیدی در قالب مجتمع صنفی مستقر می‌شوند برای همیشه تابع قوانین مرتبط با بهره‌مندی از خدمات شهری و پرداخت عوارض و هزینه‌های مترتب بر آن خواهند بود. بنانژاد افزود: تبصره ذیل ماده ۱۰ ضوابط و معیارهای محیط‌زیستی استقرار واحدهای خدماتی، ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی در محدوده شعاع ۳۰ کیلومتری کلان‌شهرها مربوط به بخشنامه‌های داخلی سازمان حفاظت محیط‌زیست است که با قانون شهرک‌های صنعتی غیردولتی مصوب سال ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی تعارض داشته و قابلیت اصلاح دارد.

وی اضافه کرد: در این راستا طی مکاتباتی با رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور از مسوولان خواسته شد این بخشنامه را اصلاح کنند زیرا امری غیرمنطقی است که در یک محدوده مکانی مشخص، صنوف فقط مجاز به ساماندهی در قالب «مجتمع یا شهرک صنفی» باشند اما نتوانند با همان ماهیت به‌صورت «شهرک صنعتی غیردولتی» ساماندهی شوند. رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: در نهایت با مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی خراسان رضوی امکان پاسخگویی اداره کل محیط‌زیست استان به استقرار پنج اتحادیه زیر پوشش این اتاق برای ساماندهی در قالب شهرک صنعتی غیردولتی و امکان تحقق پنج شهرک صنعتی تخصصی فراهم آمد.