کاهش قیمت مرغ با افزایش عرضه نهاده‌ها

محمدعلی کمالی گفت: «با توجه به افزایش ورودی نهاده‌ها در سامانه بازارگاه و توزیع آن در ۱۰ روز اخیر، اکنون خوشبختانه قیمت گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان به حدود نرخ مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است. به‌طور میانگین هم قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده در سطح کشور نزدیک ۱۶ هزارتومان معامله می‌شود که در صورت تامین ۱۰۰ درصدی نهاده‌های تولید به نرخ مصوب باز خواهد گشت. این درحالی است که طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ۱۴ هزارو ۴۰۰ تومان تعیین شده است. » وی آنالیز قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده از ۲۰ اسفندماه ۹۸ تا اواسط خرداد (طی مدت سه ماه) که مرغداران امکان تامین نهاده‌ها با نرخ‌های مصوب نداشتند را ۱۶ هزارو ۷۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: «در آن زمان مرغداران روی هر کیلوگرم مرغ بیش از دو هزار تا سه هزار تومان ضرر می‌دادند. کمبود نهاده‌ها با نرخ مصوب و پایین بودن کیفیت موجب افزایش قیمت گوشت مرغ در ماه‌های اخیر شد که حالا بازار کمی متعادل شده است.»

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران گفت: «اکنون فشارهای تعزیرات موجب نگرانی‌هایی برای تولیدکنندگان و مرغداران شده تاجایی که در استان‌های هرمزگان و مرکزی برخوردهایی با تولیدکنندگان شده است. ادامه فشارهای تعزیراتی و برخوردهای این چنینی می‌تواند موجب کاهش جوجه ریزی در دوره‌های بعدی شود که به‌طورمجدد می‌تواند نوسان قیمت بازار مرغ را به‌دنبال داشته باشد. به‌طور حتم بازار گوشت مرغ نیازمند حضور سازمان‌های بازرسی و نظارتی است اما برخوردهای نامناسب و جریمه‌های سنگین می‌تواند تولیدکنندگان را از این عرصه خارج کند. »

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران براین باور است که تولیدکننده باید از نرخ محصول تولیدی خود راضی باشد در غیر این‌صورت محصولی که به زور از تولیدکننده با قیمت‌های پایین خریداری می‌شود می‌تواند مشکل داشته باشد. 

این درحالی است که طبق مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار در آذرماه، نرخ هر کیلوگرم ذرت و جو در مبادی ورودی یک هزار و ۷۰۰ تومان، دانه سویا سه هزار ۱۰۰ تومان و کنجاله سویا سه هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شد، در حالی که قیمت هر کیلوگرم ذرت بیش از چهار هزارتومان و کنجاله سویا بیش از ۱۵ هزارتومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد.  طی روزهای اخیر شرکت پشتیبانی امور دام کشور اقدام به توزیع یک هزارو ۵۰۰ تا دو هزار تن گوشت مرغ در بازار سراسر کشور کرده که از این میزان ۹۵۰ هزارتن گوشت مرغ گرم و مرغ منجمد در بازار استان تهران با نرخ‌های مصوب گوشت مرغ گرم ۱۸ هزارو ۵۰۰ تومان و مرغ منجمد ۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود.