وی ادامه داد: در بازار و تجارت، میزان عرضه و تقاضا قیمت را مشخص می‌کند نه دستورالعمل‌های خلق‌الساعه. برای محصول نهایی قیمت تعیین می‌کنیم درحالی‌که نرخ مواد اولیه ما هیچ تبعیتی از قیمتی که برای محصول نهایی گذاشته‌ایم ندارد.

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران با بیان اینکه اساس مشکلات فولاد کشور کمبود مواد اولیه است، گفت: ۲۷ میلیون تن ظرفیت تولید شمش، بیلت و بلوم داریم و برآورد نیاز داخلی ۱۶ میلیون تن است یعنی ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن مازاد بر نیاز داخلی شمش در کشور موجود است؛ از ابتدای سال تاکنون خواسته نوردکاران ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شمش با احتساب پرت و ضایعات بوده است؛ یعنی سالانه ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن متاسفانه از اول سال تاکنون محقق نشده است. جمع شمشی که نوردکاران از بورس خریده‌اند، ۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تن بوده است و میزان حجم عرضه ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده است. رضوی نیک گفت: در دو هفته اخیر میزان عرضه محصولات طویل ۴۲۰ هزار تن بوده است متاسفانه بورس کالا با یک مهندسی، قیمت بیش از ۱۹۶ هزار تن محصولات را در بورس نپذیرفتند و ما اعتراض کردیم که چرا از عرضه محصولات طویل در بورس جلوگیری می‌کنید که قرار شد در این خصوص نامه‌ای به معاونت معدنی وزارت صمت ارسال شود. این مقام صنفی با بیان اینکه برخی ما را متهم به رانت می‌کنند، اظهار کرد: ۹۲‌درصد قیمت نهایی ما متاثر از مواد اولیه است؛ نوردکار امروز شمش را ۱۳ هزار تومان خریداری می‌کند و مقاطع را ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان می‌فروشد. حتی هفته گذشته با وجود گران شدن شمش، نوردکاران قیمت میلگرد را 5/ 2 درصد کاهش دادند. مابه‌التفاوت بین قیمت شمش به میلگرد طی یک ماه گذشته کمتر از ۳ درصد بوده درحالی‌که این رقم حتی هزینه حمل ما را نیز پوشش نمی‌دهد و وقتی اعتراض می‌کنیم، می‌گویند براساس شیوه‌نامه جدید فولاد است. احمد رضوی‌نیک اظهار کرد: طبق صورت‌های مالی عرضه شده در بورس، قیمت تمام شده شمش در کشور طی ۶ ماه اول سال، از ۳۸۰۰ تومان تا ۴۷۰۰ تومان بوده است. اما نرخ فروش آزاد آن از 8 هزار تومان کمتر نبوده و با نگاه به آمار میزان سود حاصل از فروش کاملا مشخص است. وی همچنین درخصوص شیوه‌نامه و مشکلاتی که در اجرا داشته گفت: آن طور که وزیر صمت اعلام کرده شیوه‌نامه اخیری که تهیه شده است برای مبارزه با رانت‌خواری، تعادل قیمت فولاد داخلی و تنظیم قیمت و استفاده مصرف‌کننده است و کلیات شیوه‌نامه ساماندهی بازار فولاد مورد تایید این انجمن قرار دارد و در واقع ۸۰‌درصد مورد موافقت اعضای انجمن است. اما برخی از مفاد شیوه‌نامه که به آن اضافه شده عملا بر‌خلاف شیوه‌نامه است.

کریم رحیمی عضو هیات‌مدیره انجمن نورد‌کاران فولادی ایران نیز در این نشست با اشاره به اینکه این شیوه‌نامه در اجرا به درستی اجرا نشده است گفت: این شیوه‌نامه کلیات خوبی دارد اما در برخی بند‌ها نیاز به اصلاحات دارد از جمله ماده 8 که تاکید به عرضه تمامی زنجیره فولاد دارد که درخصوص واحد‌های نوردی عرضه تمامی محصولات در بورس کالا است که در گام نخست باید عرضه محدود به یک روز نشود و در روزهای متعدد عرضه شود از سویی باید مازاد عرضه در بورس امکان فروش خارج از بورس یا به‌صورت مچینگ را داشته باشد در غیر این صورت اصناف این بخش متضرر شده و صدمه خواهند دید. همچنین سیدعلی‌محمد ابویی نایب‌رئیس انجمن نوردکاران فولادی در این نشست گفت: هفته دوم آذر قیمت‌های معاملات از نرخ‌های پایه نیز کاهش یافته و تا یک‌درصد کاهش را نشان می‌داد، اما پس از نشستی که در ارتباط با شیوه‌نامه با فعالان این حوزه برگزار و مقرر شد که قیمت‌های داخلی برمبنای ۸۰ درصد قیمت‌های کشورهای مشترک‌المنافع CIS باشد، قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفت. وی اضافه کرد: براساس آمارهای متال بولتن که اسپانسرهای فولادی دارند و خواسته‌هایشان اثرگذار است، قیمت فولاد در بازارهای جهانی با رشد همراه شد. در این نشست همچنین مصطفی عبدالهی دیگر عضو هیات‌مدیره انجمن نورد‌کاران فولادی ایران تاکید کرد: متاسفانه در کمیته‌های کارشناسی که به‌منظور اصلاح شیوه‌نامه دعوت می‌شویم، نقش زینت‌المجالس را داریم و به نظرات انجمن توجه چندانی نمی‌شود و در اجرا همچنان دولت باعث گران شدن قیمت‌ها شده است.