به گزارش اتاق اصناف ایران، محمدرضا جعفریان بیان کرد: تمامی کارآفرینان صنفی برای دریافت یا تمدید پروانه کسب باید استعلام گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌ها را از طریق ثبت‌نام در سامانه ایرانیان اصناف، از سازمان امور مالیاتی دریافت می‌کردند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار درگاه ملی مجوزهای کشور (b۴g.ir) پاسخ ۹۴ درصد این استعلام‌ها در کمتر از ۴ روز صادر می‌شد و تنها ۶ درصد متقاضیانی که بدهی مالیاتی از سایر فعالیت‌های اقتصادی داشتند باید به سازمان امور مالیاتی مراجعه می‌کردند تا تکلیف تسویه یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی آنها مشخص شود. با این حال بر اساس بند ۷ مصوبه چهل و پنجمین جلسه ستاد ملی کرونا، تا پایان سال ۱۳۹۹ برای صدور یا تمدید پروانه کسب نیازی به این گواهی مالیاتی نیست.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران تصریح کرد: متقاضیان دریافت یا تمدید پروانه کسب کافی است در سامانه کد اقتصادی سازمان امور مالیاتی ثبت نام و تا مرحله ۴۴ انجام دهند و دیگر نیازی به طی مرحله ۴۵ ندارند. پس از طی این مراحل اطلاعات متقاضی به‌طور خودکار به سازمان امور مالیاتی انتقال می‌یابد و بلافاصله و در همان لحظه جواب مثبت استعلام در سامانه ایرانیان اصناف ثبت می‌شود. به عبارت دیگر سامانه ایرانیان اصناف برای صدور و تمدید پروانه کسب منتظر اظهار نظر سازمان امور مالیاتی نخواهد بود و صرفا استعلام کرده و اطلاعات متقاضی را انتقال می‌دهد. لازم به ذکر است که انجام تمامی مراحل ثبت‌نام در سامانه کد اقتصادی نیاز به زمان کمتر از ۱۰ دقیقه و روشی ساده دارد.