محمدرضا تاجدار با اشاره به ناچیز بودن صادرات سیگار در ایران، اظهار کرد: عموما توتون و تنباکوی ایرانی مشتری خارجی دارد و صادرات آن تقریبا قابل ملاحظه است.

وی با بیان اینکه برای حفظ ذائقه سیگار از توتون‌های کشورهای مختلف برای تشکیل هر سیگار استفاده می‌شود، گفت: ستاد کنترل دخانیات که دبیرخانه آن در وزارت بهداشت قرار دارد، طی نامه‌ای به وزارت صمت ابلاغ کرد که واردات و تولید تنباکوی معسل ممنوع است، چون معتقدند عطر و طعمی که در آن استفاده می‌شود، تبلیغ محسوب می‌شود که در حوزه صنایع دخانی ممنوع است.

این درحالی است که به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی، مصرف سالانه تنباکوی معسل ۱۰ تا ۱۲ هزار تن است. از طرف دیگر تنباکوی معسل فی‌نفسه یک محصول مستقل است و اگر عسل و سایر مواد افزودنی‌ معطر از آن گرفته شود محصولی باقی نمی‌ماند که ادامه فعالیت برای واحدهای تولیدی امکان‌پذیر باشد. به‌طور کلی دو نوع تنباکوی سنتی و معسل در کشور مصرف می‌شود.

تاجدار همچنین از شکایت انجمن به دیوان عدالت اداری در این زمینه خبر داد و گفت: رای بدوی و رای هیات تخصصی دیوان به نفع انجمن دخانیات بود، اما هیات عمومی دیوان عدالت اداری مقرر کرد که مصوبه باید اجرا شود. اکنون این مصوبه ابلاغ شده، درحالی‌که ۳۰ تا ۴۰ واحد تولیدی تنباکوی معسل در داخل کشور فعال هستند که دو تا سه هزار تن از نیاز کشور را تامین می‌کنند و با اجرای این مصوبه تولیدکنندگان مجاز تنباکوی معسل باید تعطیل شوند. همچنین به دلیل ممنوعیت واردات، بیش از ۸ هزار تن مصرف کشور از طریق قاچاق یا محصولات تقلبی داخلی تامین می‌شود. بنابراین با تعطیلی واحدهای تولیدی داخلی، کل بازار مصرف در اختیار متقلبان و قاچاقچیان قرار خواهد گرفت.

وی همچنین با بیان اینکه اخیرا گزارش‌هایی از افزایش مصرف تنباکوی معسل به ۱۶ هزار تن در سال منتشر شده، تصریح کرد: در این مدت حداقل هشت کارگاه تقلبی تولید تنباکوی معسل کشف شده است. بنابراین تا زمانی که صرفه اقتصادی و ریشه اصلی بروز تقلب و قاچاق اصلاح نشود انتظار حذف این میزان مصرف با اقدامات انتظامی و امنیتی ساده‌انگارانه بوده و معادل آدرس اشتباه دادن به مخاطب و فرار از مسوولیت است.

تاجدار با اشاره به آسیب جدی استفاده از تنباکوی معسل تقلبی برای مصرف‌کنندگان، تاکید کرد: به‌دلیل وجود افزودنی در تنباکوی معسل، تشخیص کالای واقعی از تقلبی برای مصرف‌کننده ممکن نیست.