نگرانی تولیدکنندگان تایر از واسطه‌ها

مصطفی تنها با بیان اینکه در صنعت تایر خطوط تولید متعددی وجود دارد، تصریح کرد: «به‌طور مثال در خط تولید تایرسواری، نمی‌توان تایر وانتی تولید کرد. خط تولید تایر‌سواری برای تولید انواع سایزهای سواری طراحی شده و می‌توان اندازه‌ها را برای تایرهای سواری تغییر داد اما نمی‌توان با آن خط تایرهای سنگین‌تر تولید کرد و برعکس!‌ هرخط تولید مختصات، ماشین‌آلات،‌ ابعاد و اندازه‌های خاص خود را برای تایرهای سبک و سنگین دارد که کاملا باهم متفاوت هستند.» وی ضمن اشاره به اینکه اخیرا شنیده‌ایم که تعزیرات حکومتی نیز به کارخانه‌های تایرساز اعلام کرده که اجازه فروش تایر به‌صورت سبد را ندارند، تاکید کرد: «این درحالی است که انواع تایر در فصول مختلف دارای بازارهای متفاوت است. به‌طور مثال در تابستان و اوایل پاییز بازار تایرهای باری و سنگین بسیار پرکشش است؛ چراکه تره‌بارها از وانت برای جابه‌جایی میوه‌ها استفاده بیشتری دارند اما در زمستان که کشاورزی کم‌رونق‌تر است و محصول متعدد برای عرضه به بازار وجود ندارد (به‌جز مرکبات شمال) میزان تردد وانت‌ها هم کمتر می‌شود، بنابراین تعویض تایر نیز کمتر صورت می‌گیرد. آنچه که همیشه صنعت تایر انجام داده تا خط تولید یک کارخانه در برهه‌ای متوقف نشود، این است که به نمایندگی‌ها اجازه داده تا سبدی از محصولات ارائه دهند.»

این مقام صنفی افزود: «یک کارخانه نمی‌تواند در فصل زمستان خط تولید تایرهای باری را خاموش کند؛ در این صورت تکلیف کارگرها، ماشین‌آلات گران‌قیمتی که از منابع ارزی داخلی تهیه شده‌اند و... چه خواهدشد؟ اگر چنین اتفاقی رخ دهد، آیا کارخانه برای تامین منابع مالی خود و حفظ درآمد و بازگشت سرمایه صرف‌شده، سایر محصولات همچون تایرهای سواری را مشمول افزایش قیمت نمی‌کند؟ آیا این اجحاف در حق مصرف‌کنندگان تایر سواری نیست؟»

بیشتر نگران واسطه‌ها هستیم تا زنجیره تولید

تنها در مورد اثر‌گذاری منفی واسطه‌ها در این بازار نیز تصریح کرد: «چرا سیاست‌گذاران بیشتر نگران شبکه توزیع‌ هستند تا شبکه تولیدی که به وظایف خود به‌درستی عمل می‌کند و متناسب با نیاز بازار و حتی بیشتر، تایر تولید می‌کند؟با وجود مازاد تولید، اگر تایر به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد، قطعا شبکه توزیع دارای مشکل است، چرا مسوولان در نقطه‌ای که باید مشکلات حل شود، به‌جای آنکه متمرکز شوند و منافع مصرف‌کننده را دنبال کنند، نگران واسطه‌ها هستند؟ به تولید‌کننده فشار می‌آورند اجازه فروش به‌صورت سبد را ندارد؟» سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر با بیان اینکه براساس برآوردهای کارشناسی صورت گرفته، سالانه نیاز به ۱۱ هزار میلیارد تومان سرمایه برای تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید وجود دارد، گفت: «تایر تولیدی باید فروش برود تا منبع مالی برای تامین مواداولیه بعدی باشد؛ وگرنه سرمایه آن باید از کجا تامین شود؟