مانع مهم در مسیر کسب‌وکار صنفی

یکی از طرح‌های اصلی اتاق اصناف ایران،‌ توسعه شهرک‌‌های صنفی است که سازمان حفاظت محیط‌زیست طی بخشنامه‌ای، ایجاد شهرک‌‌های صنعتی غیردولتی‌(شهرک‌‌های صنفی) را در فاصله کمتر از ۳۰ کیلومتری کلا‌ن‌شهرها ممنوع کرده است.

واحدهای صنفی تولیدی که در کلا‌ن‌شهرها مستقر هستند به‌خاطر آلایندگی و مشکلات زیست محیطی باید از شهر خارج شوند، اما نهایت فاصله آنها با کلا‌ن‌شهر باید ۱۰ کیلومتر باشد تا بتوانند هم تولید و هم بازار فروش خود را داشته باشند اما بخشنامه سازمان حفاظت محیط‌زیست در این مهم مشکل ایجاد کرده است.

پیش‌تر برای ایجاد پنج شهرک صنفی در اطراف مشهد که به‌خاطر بخشنامه حفاظت محیط‌زیست قادر به استقرار نبودند، با بهره‌گیری از ظرفیت ستاد تدابیر ویژه اقتصادی خراسان رضوی در زمان استاندار پیشین استان، مشکل را تا حدی حل کردیم اما با تغییر مدیریت استان، این مشکل همچنان پابرجا است.

تاکنون ۱۱ شهرک صنفی در مشهد ایجاد شده است و برای فعالیت پنج شهرک دیگر نیازمند مساعدت مسوولان استانی در صدور مجوزهای لازم و تخفیف در هزینه‌ها هستیم.

یکی دیگر از موانع در حوزه واحدهای صنفی مربوط به صندوق‌های فروشگاهی است. پیش از این صنوف برابر قانون برای داشتن این صندوق در سامانه مربوطه ثبت‌نام می‌کردند، اما با صدور یک بخشنامه جدید، مساله سامانه منتفی و صنوف ملزم به داشتن دستگاه پوز یا دستگاه مکانیزه فروشگاهی شدند.

برخی صنوف هنوز گمان می‌کنند که صرف ثبت‌نام در آن سامانه، کافی است و دیگر نیازی به داشتن دستگاه مکانیزه فروشگاهی وجود ندارد، درحالی‌که اظهارنامه مالیاتی این صنوف در زمان مراجعه برای پرداخت مالیات، مورد قبول واقع نمی‌شود.

متاسفانه یک‌سری بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها که اغلب ضدونقیض نیز هستند، موانعی در کسب‌وکار ایجاد می‌کنند که باید به‌دنبال رفع آنها بود.