خطر تعطیلی یک میلیون واحد صنفی

به این ترتیب شرکت‌های تولیدی و بسیاری از خرده‌فروشی‌ها در سراسر جهان، صرف‌نظر از اندازه، تجربه‌ انقباض در تولید را آغاز کردند. در همین زمان، محدود شدن حمل‌ونقل به‌‌خصوص در بین کشورها باعث کندتر شدن فعالیت‌های اقتصاد جهانی شد. مهم‌تر از همه، ترس در بین مصرف‌کنندگان و بنگاه‌ها منجر به تغییر الگوهای مصرف متداول و ناهنجاری‌های بازار شد.

این آسیب البته به شرکت‌ها، اصناف و خرده‌فروشی‌ها در ایران نیز سرایت کرد و آنها متحمل ضرر و زیان‌های هنگفتی شدند. به همین دلیل بسیاری از آنها ورشکست شده یا مجبور به کاهش تولید یا تعدیل نیروی انسانی خود شدند که در همین زمان آمار بیکاری رشد فزاینده‌ای در کشور داشت.

این درحالی است که در طول سه‌ماهه آخر سال گذشته وضعیت اصناف در کشور به دلیل کاهش شیوع کرونا و کم‌شدن محدودیت‌‌ها، کمی بهبود پیدا کرد و اصناف تا حدودی توانستند نفسی بکشند. اما این روزها با افزایش تعداد مرگ‌ومیرهای کرونایی در کشور، زمزمه ایجاد محدودیت‌های دوباره برای اصناف به گوش می‌رسد؛ موضوعی که اهالی بازار، تولید‌کنندگان و فروشندگان را به‌شدت نگران کرده است.

به همین دلیل اتاق اصناف ایران با انتشار اطلاعیه‌ای در این مورد هشدار داده و تاکید کرده چنانچه بیشتر شهرهای کشور، باردیگر به وضعیت قرمز بازگردند، بیش از یک میلیون واحد صنفی تعطیل و حدود  ۳ میلیون نفر شاغل در آن، به تعداد روزهایی که در شرایط قرمز قرار می‌گیریم، بیکار خواهند شد که این امر به معنای خساراتی سنگین بر اقتصاد و معیشت خانوارهایی خواهد بود که از مشاغل صنفی ارتزاق می‌کنند.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: بنابر اعلام وزارت بهداشت و به‌دنبال سفرها و دورهمی‌های نوروزی، همچنین عادی‌انگاری شرایط و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آمارهای رسمی افزایش مبتلایان به بیماری کرونا و پیشروی وضعیت شهرستان‌های کشور به سمت رنگ‌های نارنجی و قرمز را نشان می‌دهد.

به‌طوری که در تاریخ ۱۴ فروردین ۱۴۰۰، تنها ۲۸ شهرستان آبی بوده و ۲۴۷ شهرستان در وضعیت زرد، ۱۲۶ شهرستان نارنجی و ۴۷ شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند.

به علاوه، پیش‌بینی وزارت بهداشت حاکی از آن است که به‌زودی شهرهای بیشتری از جمله تهران، کرج و اصفهان به وضعیت قرمز خواهند رسید و این درحالی است که در وضعیت قرمز علاوه بر افزایش احتمالی آمار قربانیان کرونا، با تعطیلی گسترده کسب‌وکارها مواجه شده و تنها گروه شغلی یک که مشاغل ضروری خوانده می‌شوند مجاز به فعالیت هستند.

در شرایط نارنجی گروه‌های شغلی یک و ۲ و در شرایط زرد گروه‌های شغلی یک و ۲ و ۳ مجاز به فعالیت هستند و تنها در شرایط آبی است که همه گروه‌های شغلی از‌جمله گروه شغلی ۴ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجازه فعالیت دارند.

از این‌رو از تمامی واحدها و تشکل‌های صنفی و دیگر گروه‌های اجتماعی و دستگاه‌های مرتبط انتظار می‌رود برای جلوگیری از پیشروی بیش از پیش و انتشار ویروس کرونا در سطح جامعه هرآنچه در توان دارند به‌کار بسته و با جدیت و توجه خاص نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهتمام ورزند.

براساس آخرین اصلاحیه طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌های متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید-۱۹ در شهرهای کشور (مصوبه پنجاه و دومین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، مورخ ۲۰ دی ۹۹) علاوه بر گروه شغلی یک و ۲ مشاغل گروه ۳ که فهرست آنها در ادامه می‌آید نیز در شهرهایی که در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند مجاز به فعالیت بوده و گروه ‌شغلی ۴ به مدت ۲ هفته (قابل تسهیل و تشدید در صورت تغییر شرایط با تشخیص وزارت بهداشت) تعطیل و واحدهای صنفی متخلف به مدت یک هفته پلمب خواهند شد.

مسوول پیگیری اجرای این محدودیت‌ها وزارت صمت، ناظر بر آن وزارت بهداشت و نیروی انتظامی، اتاق اصناف ایران و اتحادیه‌های مربوط به‌عنوان همکار اعلام شده‌اند.

تمامی گروه‌های چهارگانه مشاغل در شهرهایی که در وضعیت آبی قرار گرفته‌اند مجاز به فعالیت خواهند بود و تشخیص و مسوولیت آن با ستاد استانی خواهد بود.

نابودی ۶ میلیون شغل در اتحادیه اروپا

اما جالب است بدانید کمیسیون اتحادیه اروپا به تازگی اعلام کرده ۶ میلیون شغل در این قاره در واکنش به پاندمی کرونا از بین رفته است درحالی‌که نیمی از این مشاغل در اختیار جوانان بود.  نیکلاس اشمیت، مسوول اشتغال و حقوق اجتماعی کمیسیون اروپا گفت: «پاندمی ۶ میلیون شغل را از بین برد و در این بین جوانان بیشتر از همه آسیب دیدند و نزدیک به سه میلیون جوان درحال‌حاضر بیکارند.»

این مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت: «نرخ بیکاری اروپا در ماه ژانویه با ۷/ ۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۳/ ۷ درصد رسید.»

اشمیت گفت: «بروکسل برای مقابله با این معضل پیش از این دست به‌کار شده و به ۵/ ۲ میلیون شرکت کمک‌هایی ارائه کرده تا کارگران خود را حفظ کنند.»