گمرک مانع نوسازی ماشین‌آلات تولید است

به گزارش روابط عمومی اتاق اصناف ایران، فیض‌آبادی تصریح کرد: یا باید مسوول بی‌تعهد را تغییر دهند یا تفکر بی‌تعهدی در ادارات کلیدی از بین برود. نظارت بر کار مسوولان از جمله موارد واجب برای توسعه تولید است. برخی از مسوولان در جایگاه تصمیم‌گیری هستند و اجازه اجرا شدن قوانین وضع شده را نمی‌دهند. مدام قانون روی قانون تصویب می‌شود که هریک در جای خود برای تصویب هزینه‌های زیادی برده؛ اما هیچ یک عملیاتی نمی‌شود؛ چراکه افراد ملزم به اجرای آن قانون، اجازه نمی‌دهند کار‌ها پیش رود؛ بنابراین از جمله رفع مانع‌ها، برداشتن افراد بی‌تعهد از پست‌های مهم و کلیدی است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی تهران بیان کرد: در دو دهه اخیر هفت کارگروه برای رفع موانع تولید تشکیل شد. این کارگروه‌ها تاکنون چه کرده‌اند؟ چه کسی از این کارگروه‌ها برای اجرای قوانین خروجی خواسته است؟ او درخصوص عملکرد گمرکات و سازمان امور مالیاتی و مانع‌تراشی آنها برای تولید گفت: گمرکات از جمله سازمان‌های سد راه تولید هستند. گمرکات برای ترخیص واردات دستگاه‌ها و ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های به روز و مورد نیاز تولید به کشور عوارض گزافی دارند. او افزود: دستگاه‌های موجود در کشور به روز نیست و تولیدکننده نیز نقدینگی کافی را برای خرید دستگاه‌ها با توجه به عوارض گمرکی ندارد؛ بنابراین دولت باید به تولیدکننده توجه کند تا بتواند برای کشور تولید سالم داشته باشد. سازمان امور مالیاتی از دیگر موانع است که قوانین و تبصره‌هایش نفس تولیدکننده را تنگ کرده است.

فیض‌آبادی در ادامه با اشاره به موضوع بهره‌مندی تولید از حذف یارانه‌ها بیان کرد: از ابتدا برای حذف یارانه، اعلام شد که ۳۰ درصد از مبالغی که از حوزه حذف یارانه‌ها بر کالا‌ها بسته شده است را به تولید اختصاص می‌دهند؛ اما دریغ از یک ریال که تولید از این ۳۰ درصد بهرمند شده باشد.

وی در بحث پشتیبانی از تولیدکننده افزود: در محاسبات هزینه‌های حامل‌های انرژی برای تولیدکننده، می‌توانند با ارائه یارانه به این بخش جهت تقویت بنیه مالی تولیدکننده همکاری کنند. تولیدکننده دغدغه‌های زیادی دارد که این‌گونه پیش رود نمی‌توان انتظار داشت که همه چیز به‌موقع و روال عادی پیش رود.