بی‌ثباتی بازار برنج

قیمت مصوب و اعلامی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان برای هرکیلوگرم برنج طارم اعلا ۳۰۷۰۰ تومان تا ۳۴۳۰۰ تومان، برنج‌هاشمی ۲۹۳۰۰ تومان تا ۳۴۳۰۰ تومان، خزر ۳۱۲۰۰ تومان، پاکستانی ۲۱۸۰۰ تومان تا ۲۴۸۰۰ تومان و برنج هندی ۱۱۲۱ دانه بلند ۲۰۴۰۰ تومان تا ۲۳۷۰۰ تومان و برنج تایلندی ۱۲۵۰۰ تا ۱۵۳۰۰ تومان است اما این نرخ‌ها با واقعیت‌های موجود در بازار متفاوت است. با وجود اعلام حداقل و حداکثر قیمت انواع برنج توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و براساس گزارش‌های میدانی، قیمت برنج در هفته‌های اخیر در بازار حداقل ۰‌۱درصد بیشتر از این قیمت‌ها به فروش می‌رسد.

براساس گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران، با احتساب تخصیص ۱۰۰ هزار تن برنج برای ماه مبارک رمضان از آغاز سال تاکنون ۱۳۰ هزار تن برنج در کشور توزیع شده است. قاسم نوده‌فراهانی رئیس اتاق اصناف ایران چند روز پیش در این ارتباط گفته بود: «برنج هندی ۱۸هزار و ۵۰۰ تومان، برنج تایلندی ۱۲هزار و ۵۰۰ تومان و شکر ۸هزار و ۷۰۰ تومان است و هیچ‌کس حق ندارد گران‌تر بفروشد.»

وی با اشاره به توزیع ۱۸ کالای مشمول در همه فروشگاه‌ها تا پایان ماه رمضان به فروشندگان و اصناف توصیه کرد به‌مناسبت ماه مبارک رمضان کالا‌ها را با حداقل سود ممکن عرضه کنند.

با این حال رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران، از ثبات قیمت برنج‌های خارجی در سه ماه اخیر خبر داده است.

محمد آقاطاهر درخصوص قیمت برنج ایرانی و دیگر اقلام گفت: «برنج‌های خارجی ثبات قیمت داشته است اما برنج ایرانی به‌دلیل افزایش دستمزد کارگران، گران‌تر شده است.» وی از بهبود وضعیت موجود در روزهای آینده در سطح بازار خبر داد و در ادامه با اشاره به نوسان قیمت حبوبات ادامه داد: «انواع حبوبات در سال جدید، حدودا یک درصد گران‌تر شده است البته در ماه رمضان کمی گران‌تر می‌شود که عموما با پایان ماه رمضان، مجددا قیمت‌ها به حالت اولیه باز خواهد گشت.» رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران با تاکید بر تاثیر بحرانی که تعطیلی‌های ناشی از ویروس کرونا در بازار این صنف ایجاد کرده است گفت: «هر چند صنف بنکداران مواد غذایی از جمله صنوف گروه یک است و تعطیل نیست؛ اما گروه‌های شغلی زیادی در آماج تعطیلی‌های شیوع کرونا قرار گرفته و منجر به کسادی و رکود کسب‌وکار در همه اصناف شده است.» آقاطاهر در پایان گفت: «تعطیلی رستوران‌ها، چلوکبابی‌ها، تالارهای پذیرایی، تعطیلی مراسم‌های متعددی که در ایام ماه رمضان و اعیاد برگزار می‌شد و... جملگی منجر به عدم خرید از بنگاه‌های توزیع و بنکداران مواد غذایی شده است. از سوی دیگر نیمه‌تعطیل شدن ادارات و سازمان‌های دولتی نیز مصرف را کاملا کاهش داد.»