خسرو ابراهیمی‌نیا در گفت‌وگو با برنامه رادیویی«صبح و گفت‌وگو» در رابطه با وضعیت اصناف در هفته‌های اخیر اظهار کرد: کسبه نیز جزئی از مردم هستند و باید در سلامت باشند و ما نیز به این اصل اعتقاد داریم ولی دستوری که داده می‌شود، باید تبعات و آثار آن نیز بررسی شود. وی افزود: انتخاب کسب‌وکارهایی که قرار است تعطیل بمانند، باید کارشناسی‌تر باشد؛ مثلا صنف ابزارآلات در گروه دو یا سه قرار دارد. خب اگر یک فرد نیازمند خرید آچار کپسول اکسیژن باشد باید چه کند؟

ابراهیمی‌نیا یادآور شد: کسبه سال گذشته هم از تعطیلی‌ها تمکین کردند و باید پذیرفت در سال گذشته وضعیت تعطیلی‌ها بهتر از امسال بود؛ اما وعده‌وعیدهایی داده شد که عملا به هیچ‌یک جامه عمل پوشانده نشد. وی افزود: وقتی یک واحد صنفی مثل تالار پذیرایی تعطیل می‌شود، شهرداری همچنان قبض عوارض پسماند برای این صنف صادر می‌کند، خاصه آنکه تعطیلی واحد مذکور قهری بوده است. ابراهیمی‌نیا آرایشگاه‌ها، عکاسی‌ها، قهوه‌خانه‌ها و... را از دیگر شغل‌‌های آسیب دیده دانست و افزود: سوال اینجاست وقتی دستور تعطیلی صادر می‌شود، ۲۳ درصد سهم کارفرما و مالیات حقوق از کجا باید تامین شود؟

نایب‌رئیس اتاق اصناف ایران گفت: امروز اگر مالیات کسب‌وکارتعطیل را پرداخت نکنید، شامل جریمه می‌شوید، خب این مبلغ را از کجا باید تامین کنید؟

ابراهیمی‌نیا گفت: بوی تعطیلی هفته آینده هم به مشام می‌رسد ولی بحث اینجاست که کسبه می‌گویند حاضر به مردن با کرونا هستند اما خجالت زده زن و بچه و چک و تعهدات نباشند.

وی افزود: اصناف برای حل مشکلات باید به کدام مرجع مراجعه کنند؟ اینها بحث‌هایی است که باید روی حساب و کتاب باشد. از طرفی بدهی بانک‌ها هم باید روشن شود.

ابراهیمی‌نیا گفت: می‌گویند وضعیت تولیدی‌ها تا پایان شهریور ۱۴۰۰ رسیدگی می‌شود؛ کسبه کسبه‌اند و بین تولیدی و توزیعی فرقی نیست. از سوی دیگر ابراهیم درستی، دیگر عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف تهران با اشاره به سومین هفته پیاپی تعطیلی کرونایی اصناف تهران سلامت مردم را اولویت اول دانست و اظهار کرد: باید به کسبه از سمت دیگر توجه کرد. این کسبه اجاره می‌دهند ولی درحال‌‌حاضر مغازه‌های خود را بسته‌اند؛ اما با وضعیت بازار، هزینه‌ها، مالیات و بیمه‌ها همچنان پابرجاست.

درستی با تاکید بر اینکه ارگان‌ها باید اعلام کنند که اصناف نباید نگران باشند و قول‌های خود را عملیاتی خواهند کرد، گفت: اگر ۱۰ ساعت اضافه کار یک کارمند دولت کسر شود، چه غوغایی به‌پا می‌شود؟ ولی اصناف این مشکلات را پذیرفته اند.

وی افزود: ما می دانیم دولت هم روزهای بسیار سختی را سپری می‌کند؛ ولی باید نگاهی هم به اصناف داشته باشد.