اسرار قتل کندی از طبقه‌بندی خارج می‌شود

در روایت رسمی منتشر شده در مورد ترور جان اف کندی، این ترور توسط ضاربی بدون انگیزه‌های سیاسی - جناحی عنوان شده است که از بالای یک مدرسه در نزدیکی محل عبور کاروان کندی، وی را هدف قرار داده است. فاصله این مدرسه با محل اصابت گلوله به حدی زیاد است که تنها افراد آموزش دیده با مهارت بالا در تیراندازی می‌توانند هدف در حال حرکت را با این دقت بزنند. اسوالد، به‌عنوان ضارب رئیس‌جمهوری دستگیر می‌شود و دو روز بعد در حین انتقال به زندان و در برابر دوربین‌های خبری و دیدگان بسیاری، توسط جک روبی کشته می‌شود. 

جک روبی نیز ۲ سال بعد پس از اینکه حکم اعدامش صادر شده بود به طرز مشکوکی در زندان جان خود را از دست می‌دهد تا علامت سوال معمای ترور کندی هیچ‌گاه از اذهان عمومی آمریکا و جهان پاک نشود. مردخای وانونو جاسوس هسته‌ای که در آوریل ۲۰۰۴ پس از ۱۸ سال حبس از زندان اسرائیل آزاد شد در مصاحبه‌ای اعلام کرد که اسرائیل پشت سوءقصد رئیس‌جمهوری کندی بوده است. وانونو که در گذشته در اسرائیل تکنیسین هسته‌ای بوده است در سال ۱۹۸۸ به جرم افشای اسرار برنامه هسته‌ای اسرائیل در ساندی تایمز انگلیس به ۱۸ سال حبس محکوم شد.

بنا بر مصاحبه‌ای با وانونو که در روزنامه الحیاه منتشر شده است، کندی به‌دلیل «فشارهایی که بر رئیس دولت وقت، دیوید بن گورین، برای افشای اطلاعات رآکتور هسته‌ای دیمونا، اعمال می‌کرد» کشته شد. روابط کندی با دیوید بن گورین نخست‌وزیر وقت اسرائیل و کابینه این رژیم در آوریل سال ۱۹۶۳ به‌ویژه در مورد عزم اسرائیل به تولید سلاح هسته‌ای به بن‌بست خطرناکی کشیده شد. در این زمان بن گورین کاملا بدگمان شده بود و به این باور رسیده بود که ممکن است اسرائیل نابود شود. بن گورین به علت تنفر از کندی و موضع رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال اسرائیل، مقام نخست‌وزیری خود را ترک کرد.

شاید آخرین اقدام او در مقام نخست‌وزیری این بود که به موساد دستور داد تا سوءقصد به جان اف کندی را طرح ریزی کند. اسحاق رابین رئیس وقت تیم ترور موساد بود که مسوولیت آماده کردن مقدمات لازم برای اجرای این توطئه را به عهده گرفت. عملیات «هامان» اسم رمز موساد در توطئه علیه کندی بود. نامی که از وزیر الوزرای دربار ایران گرفته شده بود که یهودیان ساکن ایران در زمان خشایارشا، به‌دلیل دشمنی وی با قوم یهود، با طرح ریزی توطئه قتل وی، ‌هامان را بر دار کردند. بن گورین با توجه به تنفری که از کندی داشت، این نام را به‌عنوان اسم رمز عملیات برگزیده بود و کندی در نظر بن گورین، هامان امروزی و مدرن بود.

منبع:مشرق‌نیوز