در شرایط انقلابی وضعیت به مراتب بدتر شد. یک پول کاغذی جدید جایگزین فرانک شد اما نرخ تورم به‌صورت سرسام‌آوری افزایش یافت. دولت بسیار بدهکار بود و به علت فقدان سازماندهی مالی حقوق کارمندان و ارتش مدت زیادی بود پرداخت نشده بود. مردم فقیر و گرسنه بودند و هر لحظه انتظار شورش در کشور وجود داشت. به گونه‌ای که اگر وعده‌های ناپلئون برای اصلاح و اقدامات او نبود، انتظار می‌رفت مردم از یک مداخله خارجی استقبال کنند.  ابتدا تلاش شد تا وزارتخانه‌های مالیه و خزانه‌داری اصلاح شوند. پول موجود در خزانه تنها ۱۶۷ هزار فرانک بود، در حالی که دولت ۴۷۴ میلیون فرانک بدهی داشت. در این راستا اصلاح نظام مالیاتی فرانسه در دستور کار قرار گرفت. منبع اصلی درآمد دولت در این زمان مالیات بر زمین بود. ناپلئون اخذ مالیات‌های مستقیم به روش گذشته را تا حدی کاهش داد، چراکه در این روش به جهت فساد موجود تا وصول مالیات به خزانه چیز چندانی باقی نمی‌ماند. به‌جای آن در این دوره به‌ویژه بین سال‌های ۱۸۱۲-۱۸۰۶ مالیات غیرمستقیم بر کالاها حدود ۴۰۰ درصد افزایش یافت. به‌علاوه بودجه کشور با وسواس زیادی هزینه می‌شد.اصلاح نظام بانکی گام دیگری بود که در مسیر اصلاح وضعیت کشور برداشته شد و در راستای آن یک سیستم بانکداری عمومی ایجاد شد تا از تورم جلوگیری و نرخ ارز کنترل شود.

همچنین در ۶ ژانویه ۱۸۰۰ یک بانک خصوصی با سهامداران ویژه تاسیس شد که هدف آن بهبود بهره‌وری دولت در امور مالی بود اما به مرور دولت اعمال نفوذ و کنترل خود بر آن را افزایش داد. در ۲۸ مارس ۱۸۰۳ فرانک به‌عنوان پایه و اساس سیستم پولی در فرانسه قرار گرفت و در سراسر اروپای آن زمان پول فرانسه باثبات‌ترین ارز به‌شمار می‌رفت. به علاوه محاصره و تحریم انگلستان به‌وسیله ناپلئون موجب شده بود تا فرانسه بتواند کالاهای خود را با قیمت بالاتری در بازارهای اروپا و حتی شرق به فروش برساند. البته این امر در بخش‌هایی که ارتش بریتانیا قدرتمند بود چندان امکان‌پذیر نبود. در مدت ۱۰ سال ظرفیت تولید پنبه با فناوری جدید حدود چهار‌برابر شد و این صنعت موفق شد، سهم قابل ملاحظه‌ای در بازارهای جهانی به دست آورد.

همچنین سازوکار معینی در رابطه با تعرفه‌ها و وام به منظور تقویت صنایع محلی ایجاد شد.اقدام دیگر ساخت و در برخی از موارد بازسازی زیرساخت‌هایی نظیر جاده‌ها، پل‌ها، راه‌ها و کانال‌ها برای تسهیل ارتباطات و تجارت بود. به علاوه یارانه مواد غذایی برقرار شد تا نیازهای غذایی اساسی در پایین‌ترین قیمت باقی بماند. دولت برای کمک به فقرا نان خریداری کرده و بین آنها توزیع می‌کرد. با رویکرد چندجانبه‌ای که در زمینه اقتصادی برقرار شد، روند توسعه اقتصادی وضعیت به مراتب بهتری در زمان ناپلئون پیدا کرد و بنابراین تورم متوقف شد، دولت به تعادل در بودجه رسید، هزینه‌های زندگی ثابت باقی ماند، بدهی‌های دولت ظرف یک سال پرداخت شد، فقر تا حدود زیادی کاهش یافت و فرصت‌های شغلی بیشتری نیز برای فرانسویان فراهم شد.