جیم مارشال، پیشگام تولید آمپلی‌فایر

مارشال در خانواده‌ای که بسیاری از اعضای آن ورزشکار و هنرمند بودند به دنیا آمد. در کودکی به دلیل ابتلا به سل استخوانی سال‌های بسیاری را در بیمارستان گذراند و به همین دلیل آموزش رسمی او با دشواری‌های زیادی مواجه شد. در جنگ جهانی دوم به دلیل ضعف بنیه از خدمت وظیفه عمومی معاف شد. او به خوانندگی روی آورد و سپس به دلیل کمبود موزیسین، به‌عنوان درامر هم فعالیت کرد. در جریان شغل روزمره خود به‌عنوان یک مهندس برق، یک سیستم صوت افزای قابل حمل ساخت تا صدای آهسته و کم‌حجمش ضمن نواخته شدن درام شنیده شود. او در سال‌های جنگ با درآمد ۱۰ شیلینگ برای هر شب درام می‌نواخت.

طی سال‌های ۴۸-۱۹۴۶ برای ارتقای کیفیت کار خود و افزایش دانش موسیقی خود نزد ماکس آبرامز می‌رفت. در دهه پنجاه وی به چهره‌ای برجسته در صحنه موسیقی بریتانیا تبدیل شد و شروع به تدریس موسیقی به درامر‌هایی مانند میچ میچل، میکی والر و میک آندروود کرد.  در سال ۱۹۶۰ مارشال فروشگاهی را در هاندول، واقع در غرب لندن افتتاح کرد تا به فروش درام و بعدتر گیتار بپردازد. بسیاری از مشتریان گیتارنواز او مانند ریچی بلک مور، جیم سولیوانِ بزرگ و تون شند از نیاز به ساختن نوعی آمپلی فایر با او سخن می‌گفتند. مارشال فرصت را غنیمت شمرد و «مارشال امپلیفیکیشن» را با همراهی دادلی کراون و کِن برن تاسیس کرد. آنها با استفاده از مدل « فندر باسمن» موفق به ساخت آمپلی فایری با نام «مارشال جِی. تی. ام ۴۵» شدند تا انقلابی در صنعت موسیقی پدید آورد.

با رشد کمپانی، مارشال تولیدات خود را گسترش داد و از آمپلی‌فایرهای «مستر وولوم مارشال» و مارشال جی سی ام ۸۰۰ کلاسیک در ۱۹۸۱ رونمایی کرد. اندکی پس از ارائه این تولیدات به بازار موزیسین‌هایی مانند جیمی هنریکس، اریک کلاپتون و جیمی پیگ شروع به استفاده از تجهیزات شرکت مزبور کردند. «مارشال استک»، دیواری پوشیده از محفظه‌های وینیلی و قرار گرفته بر همدیگر، تجسم فیزیکی قدرت و شکوه موسیقی راک دانسته شد.

مارشال میلیون‌ها پوند به بیمارستان ملی سلطنتی ارتوپدی در لندن-همان بیمارستانی که دردوران کودکی خود در آنجا تحت درمان بود-اهدا کرد. جیم مارشال در ۵ آوریل ۲۰۱۲ در میلتون کینز، واقع در باکینگهام شایر درگذشت. او در کنار لئو فندر، لس پل و ست لاور یکی از پیشگامان ساخت تجهیزات موسیقی راک دانسته شده است. در ۲۰۱۲، جشنواره دانلود، نام او را بر صحنه اجرای اصلی خود نهادند. در ۶ آوریل ۲۰۱۳ موزیسین‌ها و دوستداران موسیقی، فستیوال بزرگداشتی برای مارشال در هانول واقع در غرب لندن برگزار کردند؛ همان شهری که مارشال نخستین آمپلی فایر خود را در آنجا فروخت. بنای یادبودی نیز در نزدیکی این ناحیه در گرامیداشت او نصب شده است.