مارشال فیلد، از پیشروان خرده‌فروشی مدرن

مارشال فیلد در ۱۸ آگوست ۱۸۳۴ در کانوِی ماساچوست در یک مزرعه به دنیا آمد. پدر و مادرش از پاکدینان (پیوریتن‌هایی) بودند که در دهه ۱۶۵۰ به آمریکا آمده بودند. او در ۱۷ سالگی به پیتسفیلد رفت و پس از پنج سال شاگردی در یک فروشگاه، در ۱۸۵۶ با برادرش رهسپار شیکاگو شدند تا درآنجا برای یک تاجر خشکبار، فروشندگی کنند. در ۱۸۶۵ از شرکای «بنگاه فیلد، پالمر و لیتر» بود؛ بنگاهی که در سال بعد به درآمد ۱۲ میلیون دلاری دست یافت. شرکت فیلد همچون سایر کسب‌وکارها در پی «آتش‌سوزی بزرگ شهر شیکاگو» در ۱۸۷۱، متحمل زیان شد اما شرکت یاد شده به زودی از نو افتتاح شد. آنها همچنین توانستند از «آشفته بازار و سراسیمگی اقتصادی سال ۱۸۷۳» به‌دلیل پایین بودن دیون خود، جان به در برند. در اوایل دهه هشتاد، مارشال فیلد شریک خود، لیتر را مجبور به فروش سهم خود کرد و نام فروشگاه را به «مارشال فیلد و کمپانی» تغییر داد. فیلد توانست یکی از ثروتمندان عمده در آمریکا شود و در ایجاد بسیاری از روش‌های خرده‌فروشی مدرن پیشرو باشد.

عمده فعالیت‌های خیرخواهانه فیلد از زمانی آغاز شد که وی از اعضای بنیان گذار موسسه‌ای در 1878 شد تا «بنیاد هنر شیکاگو» را تاسیس کند. او با اهدای زمینی وسیع به دانشگاه شیکاگو، بزرگ‌ترین نیکوکار این نهاد شد. در 1893 وی یک میلیون دلار به تاسیس موزه‌ای در «نمایشگاه جهانی شیکاگو» تخصیص داد و مجموعه‌های گرد آمده از این نمایشگاه هسته‌های اصلی تاسیس موزه تاریخ طبیعی فیلد را تشکیل داد که اکنون در عمارتی شکوهمند در مقابل دریاچه شیکاگو واقع شده است.

این کارآفرین از دسیسه‌های سیاسی و اجتماعی سخت پرهیز داشت و تمام هم و غم خود را صرف کار، حمایت از خانواده و امور خیریه می‌کرد. او از اعضای فعال «باشگاه تاجران» و باشگاه میلیونرها در جورجیا، موسوم به «باشگاه جکیل آیلند» بود. فیلد دو بار ازدواج کرد و صاحب سه فرزند شد. وی در 1906 در پی ابتلا به ذات‌الریه بدرود حیات گفت.