پیشگامی چارلز رولز  در خودروسازی و هوانوردی

وی در یک خانواده بارون (از القاب اشرافی) در ۲۷ آگوست ۱۸۷۷ در لندن به دنیا آمد؛ هرچند نسب وی به ناحیه‌ای در ولز برمی‌گشت. رولز به‌دلیل علاقه فراوانی که به کار کردن روی موتورهای خودرو در زمان تحصیل در کالج ایتون داشت به «رولز کثیف» مشهور شد. در ۱۸۹۴ به کالج ترینیتیِ کمبریج رفت تا در رشته مکانیک و دانش‌های کاربردی تحصیل کند. در هجده سالگی رهسپار پاریس شد و نخستین خودروی خود را که یک پژو فایتون بود، خرید و در همان جا به باشگاه اتومبیل‌رانی فرانسه پیوست. به‌دلیل شوق فراوانش به خودرو، به «انجمن خودروداران» پیوست؛ انجمنی که بر ضد محدودیت‌های وضع شده بر وسایل نقلیه موتوری به واسطه «قانون لکوموتیو» مبارزه می‌کرد. رولز همچنین از اعضای موسس باشگاه اتومبیلرانی بریتانیا بود. او موتورسواری قهار نیز بود و در پی برنده شدن در مسابقات موتور سواری هالف بلو، کاپیتان باشگاه موتورسواری دانشگاه کمبریج شد. در ۱۹۰۳ با کمک ۶۶۰۰ پوندی پدرش، یک نمایندگی افتتاح کرد که در زمینه واردات خودرو و سایر وسایل نقلیه از فرانسه و بلژیک فعال بود.

پس از آشنایی با هنری رویس، آنها شروع به خودروهای دو، سه، چهار و شش سیلندره با نا رولز-رویس کردند. آنها از نخستین اتومبیل خود با نا رولز-رویس ۱۰ اچ‌پی در نایشگاه سال ۱۹۰۴ پاریس پرده برداشتند. در ۱۹۰۶ آن دو با شراکت هم شرکت رولز-رویس را بنا نهادند و رولز با دست مزد سالانه ۷۰۰ پوندی و نیز سهم ۴ درصدی از سود سالانه بیش از ۱۰هزار پوند، به سمت مدیر عامل فنی آن منصوب شد. پشتوانه مالی و شم تجاری رولز مکمل تخصص فنی رویس بود.

رولز تاثیر عمده‌ای در معرفی و تبلیغ خودروهای شرکت متبوع خود و رویس داشت؛ او در پایان سال ۱۹۰۶ طی سفری به آمریکا با فناوری‌های جدید عرصه خودرو آشنا شد و کمپانی با کاربست آنها توانست در ۱۹۰۷ برنده جوایزی برای کیفیت و اطمینان‌پذیری خودروهای خود شود.

رولز از پیشگامان هوانوردی بود و در آغاز بیش از ۱۷۰ پرواز با بالون انجام داد. او در دوران حضور در شرکت خودروسازی کوشید تا رویس را برای طراحی یک موتور هواپیما متقاعد کند. او یکی از شش هواپیمای «رایت فلایر»ِ ساخته شده توسط برادران شورت را خرید و پس از اکتبر ۱۹۰۹ بیش از ۲۰۰ پرواز انجام داد. در جولای ۱۹۱۰ رولز در حالی که تنها سی و دو سال داشت در جریان یک نمایش هوایی در ناحیه برنموثِ انگلیس، با در هم شکستن دم هواپیما و سقوط آن کشته شد.