سرهنگ مک لافلین؛ بنیان‌گذار جنرال‌موتورز کانادا

وی در هشتم سپتامبر ۱۸۷۱ در انیس کیلنِ اُنتاریو زاده شد. در ایام نوجوانی در یک ابزار فروشی محلی کار می‌کرد و بعدتر در شانزده سالگی در بخش تودوزی«تولیدات کالسکه مک لافلین» ، شرکت پدرش، به‌عنوان یک شاگرد به کار پرداخت. شرکت مزبور در ۱۸۶۷ افتتاح شده بود و در زمانی بزرگ‌ترین تولید‌کننده کالسکه‌ها و سورتمه‌ اسبی در امپراتوری بریتانیا به شمار می‌رفت. مک لافلین در آغاز آخرین دهه قرن نوزده، عهده‌دار کاری در «اچ.اچ.باب کوک»شد؛ یک شرکت تودوزی در واترتاونِ نیویورک. دو سال بعد وی همراه با برادرش جرج، در کمپانی پدرشان شرکای خرده‌پا شدند. در بیست و شش سالگی با آدلاید موبری پیمان زناشویی بست. مک لافلین با موتورهای ویلیام سی. دورانت از شرکت بیوک، خودرویی با نام «مک‌لافلین-بیوک سری اف» تولید کرد و به این ترتیب خودروسازی مک‌لافلین را تاسیس کرده و آن را در ۱۹۰۷ به ثبت رساند. یک سال بعد، بیش از صد و پنجاه خودرو تولید کرده بود. در ۱۹۱۰ از مدیران جنرال‌موتورز شد. در ۱۹۱۸ سهام خود در کمپانی شورولت را فروخت و به ریاست جنرال موتورز کانادا منصوب شد؛ شرکتی که در کار فروش خودرو تحت نام «مک لافلین-بیوک» تا سال ۱۹۴۲ بود. هر چند وی در ۱۹۴۵ خود را بازنشسته اعلام کرد اما تا زمان مرگ همچنان رئیس هیات‌مدیره آن بود.  وی تا اواخر دهه شصت میلادی در هیات‌مدیره جنرال موتورز حضور داشت. برادرش جان جِی. مک‌لافلین نیز که یک شیمیدان بود، شرکت معروف «کانادادرای» را تاسیس کرد و مک‌لافلین بعد از مرگ برادرش در ۱۹۱۴ ریاست این شرکت را تا نه سال بعد که فروخته شد، عهده‌دار بود. کار ساخت خانه اربابی مک لافلین با نام «پارک وود» در ۱۹۱۶ به پایان رسید؛ عمارتی که دولت فدرال آن را در ۱۹۸۹ به پیشنهاد «شورای اماکن و یادمان‌های تاریخی کشور»، به‌عنوان «مکان تاریخی ملی» اعلام کرد.

 افتخارات و نیکوکاری

مک لافلین با نشان نظامی سرهنگ عضو افتخاریِ هنگِ اُنتاریو بود. وی تا ۱۹۶۷ با نام «سرهنگ سام» به‌صورت افتخاری برای این هنگ خدمت کرد و عنوان مسن‌ترین سرهنگی را که در تاریخ ارتش کانادا به‌طور پیوسته خدمت کرده نیز از آن خود کرد. در ۱۹۶۷ نیز نشان لیاقت کانادا را دریافت کرد.

• عمده فعالیت‌های خیریه وی به قرار ذیل بود:

• تاسیس بنیاد مک لافلین در ۱۹۵۱؛ بنیادی که تا ۲۰۰۳ نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار به دانشگاه تورنتو اعانه داده است.

• کمک به دانشگاه کویینز در کینگستون؛ گروه مهندسی مکانیک این دانشگاه در سرایی واقع شده که در ۱۹۴۸ مک لافلین به دانشگاه هدیه داد.

• اهدای زمین برای تاسیس سازمان پیشاهنگی پسران در حومه اُشاوا

• اعطای یک میلیون دلار به کتابخانه دانشگاه گولف و...

مک لافلین عمری دراز یافت و پس از یک قرن زندگی، در ششم ژانویه ۱۹۷۲ در اُشاوای اُنتاریو درگذشت.

p26- (5)