هانس نیلز اندرسن  دیپلمات و بازرگان دانمارکی

در ۱۸۸۴ کمپانی اندرسن را در بانکوک به ثبت رساند و فعالیت‌های خود را در حوزه واردات/ صادرات، باربری دریایی، الوار و چوب‌بری آغاز کرد. پس از بازگشت به کپنهاگ دفتر کمپانی مزبور را در آن شهر گشود و در ۱۸۹۷ همراه با ایساک گلوکشتات، مدیر «بانک کشاورزان دانمارک»، کمپانی آسیای شرقی را با سرمایه اولیه ۵/ ۳ میلیون کرون تاسیس کرد. هدف اولیه او تسهیل تجارت بین دانمارک و شرق دور بود؛ اما فعالیت‌های شرکت یادشده به حوزه‌هایی همانند کشتی‌سازی، پیشرانه‌های دریایی، بیمه و... نیز راه یافت تا جایی که کمپانی آسیای شرقی، بزرگ‌ترین شرکت دانمارک شد. در ۱۹۱۲ اندرسن به شرکت کشتی‌سازی «برمستر و وین» ساخت نخستین موتور کشتیِ اقیانوس پیما با نام «ام.اس سلاندیا» را سفارش داد. شرکت متبوع وی همچنان گسترش یافت تا جایی که دویست و پنجاه شعبه در بیش از پنجاه کشور جهان را در اختیار داشت. در زمان مرگ وی در ۱۹۳۷ سرمایه در گردش شرکت بالغ بر ۲۳۳ میلیون کرون بود.

   فعالیت‌های دیپلماتیک

در جریان جنگ جهانی اول که دانمارک طی آن بی طرف ماند، او از جانب وزارت خارجه دانمارک ماموریت یافت تا با هدف یافتن راه حلی برای پایان دادن به جنگ به چند کشور سفر کند.هر چند مذاکراتش در راستای صلح با کشورهایی همچون بریتانیا و روسیه تزاری بی‌نتیجه ماند؛ اما به خوبی توانست منافع دانمارک را در جریان این جنگ محفوظ دارد.

اندرسن که با متفقین همدلی داشت، به احتمال زیاد غافل بود که این ماموریت دیپلماتیک برای صلح در اصل از سوی مقامات آلمان به دولت دانمارک پیشنهاد شده است؛ زیرا آلمان در تلاش بود تا راهی برای کناره‌گیری روسیه از جنگ پیدا کند و از آن پس هم و غم خود را به جبهه غرب

معطوف سازد.  از ۱۸۹۸ تا ۱۹۳۲ اندرسن سرکنسول سیام(تایلند کنونی) در دانمارک بود. او در ۱۹۱۹ بالاترین نشان سلطنتی دانمارک را دریافت کرد.