چارلز آلفرد پیلزبری، بازرگان وصنعتگر

پیلزبری در سوم سپتامبر ۱۸۴۲ در خانواده‌ای متوسط در وارنرِ همپشایر به دنیا آمد و در ۱۸۶۳ از کالج دارتموث فارغ‌التحصیل شد؛ در حالی که برای پرداخت هزینه‌های تحصیل خود به شکل پاره وقت تدریس می‌کرد. سپس به مدت شش سال در یک بنگاه تجاری واقع در ایالت کبک کانادا به‌عنوان کارآموز و شریک فعالیت کرد و در همان جا بود که با همسر آینده خود ماری آن استینسون آشنا شد و با او در ۱۸۶۶ ازدواج کرد. چارلز پس از تجربه و مشاهده مزایای تجاری در مونترال- در حوزه فرآوری غلات غرب- به سمت راه‌اندازی کسب و کار در میناپولیس کشیده شد و در ۱۸۶۹ به شهر رو به رشد میناپولیس رفت تا در همکاری با عموی خود جان، کسب و کار خود در حوزه غلات را راه‌اندازی کند.

در آن زمان چهار یا پنج آسیاب در ناحیه آبشارهای سنت‌آنتونی شهر میناپولیس دایر بود که نیروی خود را از آن آبشارها می‌گرفتند ولی اندازه کوچکی داشتند و غلات را با استفاده از سنگ‌های بزرگ و ناصاف خرد می‌کردند. به زودی پیلزبری به استخدام عمویش درآمد و با او در کار آسیاب شریک شد. او مطالعه‌ای دقیق و همه‌جانبه در باب روش‌های آردسازی غلات انجام داد و به روش‌های نوآورانه‌ای در فرآوری غلات دست یافت. پیلزبری در آسیاب خود سنگ‌های ناصاف را کنار گذاشت و با استفاده از روش‌های جدید به رقابت با پیشروان «فرآوری جدید غلات» همچون کادوالادر واشبرن و جرج هنری کریستیان برخاست.

او نام تجاری «پیلزبری بِست» را ایجاد کرد، مدعی شد که این برند بهترین غلات جهان است و به این ترتیب توانست به تقاضای غلات با کیفیت از سوی بازار به خوبی پاسخ دهد. استفاده از مجموعه‌ای از غلتک‌های فولادی مدرج در آسیاب کردن غلات سبب انقلابی در آسیاب‌های بزرگ غلات آمریکا شد.

در ۱۸۷۲ پیلزبری چند تن از اعضای خانواده از جمله پدر و عمویش و بعدتر برادر خود را به شرکت معتبر خود وارد کرد. تاریخچه شرکت پیلزبری را باید مترادف با تاریخ صنعت آمریکا در میناپولیس دانست، زیرا این شهر بدل به یکی از بزرگ‌ترین بازهای غلات در جهان شد. دقت و کمال کسب و کار فعالیت‌های تجاری پیلزبری باعث شد تا شرکت متبوع وی موقعیتی خیره‌کننده در تولید غلات آمریکا به دست آورد. بعدتر آسیاب‌های جدیدی به کارخانه اصلی افزوده شد و تجهیزات کاملا مدرن در آن به کار گرفته شد.

آخرین گام توسعه شرکت ساخت آسیاب عظیم «پیلزبری اِی» بود که او آن را با الهام از آسیاب‌هایی در بوداپست در ۱۸۸۲ برپا کرد.

از ۱۸۷۸ تا ۱۸۸۶ چارلز پیلزبری عضو مجلس سنای ایالت مینه سوتا و رئیس کمیسیون مالیه آن بود. او در ۱۷ سپتامبر ۱۸۹۹ به دلیل عارضه قلبی در میناپولیس درگذشت.