گالن وستون؛ بازرگان بریتانیایی-کانادایی

صنایع غذایی وستون یکی از بهترین تولید‌کنندگان نان در سراسر کانادا است که کنترل کمپانی‌های لابلاو، بزرگ‌ترین خرده‌فروشی مواد غذایی کانادا را نیز از طریق یک شرکت هلدینگ خانوادگی در دست دارد. وستون در عین حال ریاست بزرگ‌ترین خرده‌فروشی کالاهای لوکس در جهان، هولت رنفرو در کانادا و نیز گروه سلفریجز، مالک فروشگاه سلفریجز بریتانیا، براون توماس ایرلند، فروشگاه‌های زنجیره‌ای دبیجنکروفِ هلند و نیز فروشگاه بزرگ اگیلوی مونترال را بر عهده دارد. وستون رئیس «بنیاد دبلیو.گارفیلد وستون» است؛ بنیاد خیریه‌ای خصوصی و خانوادگی که نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار اعانه در دهه گذشته به مراکز مختلف اهدا کرده است.

وستون در ۲۹ اکتبر ۱۹۴۰ در مارلو، باکینگهام شایر انگلستان در خانواده‌ای کارخانه‌دار به دنیا آمد. در ۱۹۶۱ پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه انتاریو شرقی، به دوبلین رفت تا فروشگاهی در آنجا با سرمایه خود راه‌اندازی کند و طی پنج سال بعد در آنجا یک فروشگاه زنجیره‌ای تاسیس کرد.

در ۱۹۷۲ به ریاست کمپانی‌های لابلاو رسید که یک فروشگاه زنجیره‌ای بود. لابلاو یک سال پیش در مرز ورشکستگی بود. وستون با استفاده از منابع مالی هلدینگ خانواده، فروشگاه‌ها را از توافق‌نامه‌های فروش دارایی خارج کرد.

در ۱۹۷۵ وی به ریاست و مدیرعاملی شرکت جورج وستون رسید و سه سال بعد با ریاست وی این شرکت و نیز لابلاو به سوددهی رسید و در ۱۹۸۴ لابلاو بدل به بزرگ‌ترین و سودآورترین خرده‌فروشی زنجیره‌ای در سراسر کانادا شد.

در ۲۰۰۳ اعلام شد که وستون قرارداد خرید سلفریجز، فروشگاه زنجیره‌ای بریتانیایی را به ارزش ۵۹۸ میلیون پوند بسته است. سلفریجز با توسعه فعالیت‌های خود توانست هفت سال بعد لوکس‌فروشی دبیجنکورفِ هلند و در ۲۰۱۱ فروشگاه اگیلوی در مونترال را از آن خود کند. در سال ۲۰۰۹ نیز لابلاو سوپرمارکت‌های تی‌اندتی، یک فروشگاه زنجیره‌ای چینی را تصاحب کرد که شعبی در بریتیش کلمبیا، آلبرتا و انتاریو داشت.

وستون چه به‌صورت شخصی و چه در مقام ریاست بنیاد گارفیلد وستون، حامی فعالیت‌های خیریه بسیاری در زمینه‌های بورس تحصیلی، حفاظت از محیط زیست، پژوهش‌های علمی و... بوده است.