آن سوینی فعال رسانه‌ای تاثیرگذار آمریکایی

در مارس ۲۰۱۴ وی اعلام کرد که از مقام خود در شرکت والت دیزنی کناره‌گیری می‌کند تا به کارگردانی تلویزیونی بپردازد. او از اعضای هیات داوران جوایز پی بادی جورج فاستر است.

سوینی در چهارم نوامبر ۱۹۵۷ در کینگستونِ نیویورک به دنیا آمد و از کالج نیوراشل و دانشگاه هاروارد به ترتیب لیسانس و فوق لیسانس خود را دریافت داشت. پیش از پیوستن به

دیزنی/ ای بی‌سی، از ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ رئیس و مدیرعامل شبکه‌های اف ایکس بود و در همین دوره بود که با هدایت وی، دو شبکه تلویزیونی کابلی یعنی اف ایکس- که یک شبکه سرگرمی بود- و اف ایکس ام راه‌اندازی شد.

سوینی پیش از پیوستن به فاکس، به مدت ۱۲ سال در شبکه تلویزیونی کودکان، «نیکلودی/ نیک ات نایت: Nickelodeon/ Nick at Nite» در پست‌های اجرایی ارشد فعالیت داشت و بسط فعالیت‌های بین‌المللی این شبکه تلویزیونی با نظارت وی صورت گرفت که از آن میان باید به راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی در بریتانیا در سرمایه‌گذاری مشترک با «بریتیش اسکای» اشاره کرد.

در فوریه ۱۹۹۶ سوینی به‌عنوان رئیس کانال تلویزیونی دیزنی و معاون اجرایی شبکه‌های تلویزیون کابلی دیزنی/ ای بی‌سی به کمپانی والت دیزنی پیوست. از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ سوینی به ریاست گروه شبکه‌های کابلی ‌ای‌بی‌سی و تلویزیون جهانی دیزنی رسید. این گروه تلویزیونی در طول ریاست سوینی توانست مشترکان خود را پنج برابر کند و هم اینک ۸۷ میلیون خانواده در آمریکا از این تلویزیون کابلی استفاده می‌کنند.

در آوریل ۲۰۰۴ سوینی به ریاست گروه تلویزیونی دیزنی/ ای بی‌سی رسید و مسوولیت بخش‌های سرگرمی و خبری این گروه در سراسر جهان را بر عهده گرفت که مشتمل بر «شبکه تلویزیونی‌ ای بی‌سی»، در بردارنده «ای بی‌سی سرگرمی»، «ای بی‌سی کودک»، «ای بی‌سی دی تایم»، «ای بی‌سی ورزشی» و «ای بی‌سی خبری» و «استودیوهای‌ ای بی‌سی» است که بخش تولید تلویزیونی این گروه رسانه‌ای است. «کانال دیزنی جهانی» مشتمل بر ۲۴ تلویزیون بین‌المللی، تون دیزنی، ‌ای‌بی‌سی فمیلی و جتیکس سایر بخش‌های این گروه رسانه‌ای است.

با نظارت سوینی کانال ۲۴ ساعته پویانمایی دیزنی تون در آوریل ۱۹۹۸ راه‌اندازی شد؛ شبکه‌ای که توانست ۵۲ میلیون خانواده آمریکایی را مشترک خود کند.