دیوید گرین؛ بازرگان آمریکایی و موسس هابی لابی

او در ۱۳ نوامبر ۱۹۴۱ در اِمپوریای کانزاس به دنیا آمد و در آلتس اکلاهاما، جایی که پدرش کشیش کلیسایی پروتستان با عضویت ۳۵ نفر بود. هر پنج برادر و خواهر دیوید یا کشیش شدند یا با کشیش‌ها ازدواج کردند. در ۱۹۷۰ وقتی که شعبه‌ای از فروشگاه‌های زنجیره‌ای «تی جی‌اند وای» را می‌گرداند، وامی ۶۰۰ دلاری گرفت و کار و باری خانگی را در گاراژ خود آغاز کرد؛ او در آنجا همراه با شریکش، لری پیکو قاب‌های عکس کوچک ساخته و به فروش می‌رساند. بعدتر کارخانه‌ای کوچک راه‌اندازی کرد و افرادی را به خدمت گرفت که مشکلات حرکتی داشتند. او برای هر قاب عکس ۱۰ سنت به این افراد کم‌توان می‌داد. در اوت ۱۹۷۲ تمرکز کار وی به سوی آثار هنری و صنایع دستی رفت و کار و بار دیوید و همسرش چنان شکوفا شد که آنها قادر به افتتاح فروشگاهی به مساحت ۲۸ متر مربع در شمال غرب اکلاهاما سیتی با نام هابی لابی شدند. پنج سال بعد دیوید گرین به همکاری ۱۳ ساله خود با تی‌جی‌اند وای پایان داد و هابی لابی دیگری به مساحت بیش از ۵۵۰ متر مربع افتتاح کرد.

گرین تاکید دارد که کسب و کارش را بر مبنای باورهای دینی خود ساخته است. بر همین اساس او از بزرگ‌ترین حامیان مالی سازمان‌های مسیحی در آمریکا به شمار رفته و نیمی از درآمدهای هابی لابی را وقف رهبران دینی کرده است. تا جایی که در سال ۲۰۱۲، ۵۰۰ میلیون دلار به کشیشان انجیلی اهدا کرد. در عین حال او به‌عنوان یک محافظه‌کار از مخالفان سرسخت بیمه خدمات درمانی موسوم به اوباما کر بوده است.

گرین برای موزه بایبل در واشنگتن ۵۰۰ میلیون دلار هزینه کرد. در ۲۰۱۷ «اداره مهاجرت و گمرک آمریکا» اعلام کرد ۳۸۰۰ اثر باستانی یافت شده در انبار هابی لابی را به عراق بازگردانده است و در پی آن ۱۱هزار و ۵۰۰ اثر دیگر نیز به مصر و عراق مسترد شد. به گزارش مجله فوربس این موزه در بحران کرونا، بین ۲ تا ۵ میلیون دلار از دولت دریافت داشته است. اما یکی از سخنگویان موزه به این مجله گفت: موزه بایبل این وام را برای پرداخت حقوق کارکنان خود در زمان بسته بودن این موزه درخواست داده است. ثروت دیوید گرین ۶/ ۷ میلیارد دلار برآورد شده است.