گوین شاتول، مدیر ارشد اسپیس ایکس

گوین شاتول در ۲۳ نوامبر ۱۹۶۳ در اونستون ایلینوی از پدری پزشک و مادری هنرمند به دنیا آمد اما در لیبرتی ویل رشد یافت. او از دانشگاه نورث وست، در رشته‌های مهندسی مکانیک و ریاضیات کاربردی به ترتیب لیسانس و فوق لیسانس گرفت.

برنامه شاتول در آغاز، کار کردن در خودروسازی بود و به همین منظور در برنامه آموزش مدیریت شرکت کرایسلر نیز ثبت‌نام شده بود اما در این صنعت نماند و در ۱۹۸۸ کار خود را در مرکز پژوهشی ال سگوندو وابسته به شرکت ارواسپیس آغاز کرد. او در آنجا روی قراردادهای پژوهش و توسعه فضایی نظامی کار می‌کرد. طی یک دوره ۱۰ ساله، وی در حوزه آنالیز حرارتی تحقیق می‌کرد و در عین حال مقالات بسیاری در مورد طراحی فضاپیماهای کوچک، مدل‌سازی هدف‌گیری سلاح‌های مادون قرمز، شاتل فضایی و ریسک‌های عملیاتی بازگشت به جو زمین نوشت.

او که می‌خواست به ساخت فضاپیما بپردازد، در ۱۹۸۸ از شرکت ارواسپیس بیرون آمد تا «مدیر بخش سیستم‌های فضایی در شرکت مایکروکازم، یک سازنده راکت‌های کم هزینه در ال سگوندو» شود. در آنجا وی در کمیته اجرایی خدمت کرد و مسوول توسعه تجاری بود.

در سال ۲۰۰۲ شاتول به اسپیس ایکس پیوست؛ یک شرکت خصوصی، تجاری کاوش‌های فضایی که در همان سال از سوی ایلان ماسک تاسیس شده بود. شاتول به معاونت توسعه بازرگانی این شرکت رسید و در عین حال به عضویت هیات‌مدیره آن درآمد. او یازدهمین فردی بود که به استخدام این شرکت درمی آمد. او در حال حاضر رئیس این شرکت است.

در دسامبر ۲۰۱۰ اسپیس ایکس نخستین کمپانی خصوصی شد که با موفقیت فضاپیمایی را پرتاب کرد و آن را به زمین بازگرداند. این شرکت قراردادی چندمیلیارد دلاری با ناسا بسته است تا فضانوردان و تجهیزات علمی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برساند. در ماه مه سال‌جاری این کمپانی دو فضانورد را به مدار زمین برد.

اسپیس ایکس اکنون روی سیستم ترابری نسل آتی کار می‌کند تا بتواند در آینده‌ای نزدیک انسان را به مریخ ببرد. در فوریه ۲۰۱۹ صنایع پولاریس اعلام کرد که شاتول را به عضویت هیات‌مدیره خود درخواهد آورد.