الکساندر بری   نخستین میلیونر استرالیا

بری در ۳۰ نوامبر ۱۷۸۱ در نزدیکی کوپار، در فایف اسکاتلند در یک خانه رعیتی به دنیا آمد. او از ۱۷۹۶ تا ۱۷۹۸ در دانشگاه سنت اندروز و از ۱۷۹۸ تا ۱۸۰۱ در دانشگاه ادینبورگ پزشکی خواند و سپس در کمپانی هند شرقی دستیار جراح شد. از آنجا که جراحان کشتی در آن زمان اجازه داشتند تا حجم قابل توجهی کالا با خود به کشتی ببرند، بری در هر دو زمینه پزشکی و بازرگانی فعالیت داشت. او نخست به چین و سپس به هند مسافرت کرد که این سفر دوم برای وی بسیار سودآور بود. 

بری از آنجا که مجبور بود در احکام شلاق زنی به‌عنوان پزشک حاضر شود و از این عمل نفرت داشت حرفه پزشکی اش را رها، و تمام فعالیت‌های خود را معطوف به کشتیرانی تجاری کرد. سومین سفر دریایی وی به دماغه امید نیک در سال ۱۸۰۶ صورت گرفت و از آنجا عازم سفری به نیو ساوت ولز شد اما بر اثر توفان در جزیره تاسمانی متوقف شد و در نهایت در ۱۸۰۸ به سیدنی رسید. او در این سفر از فیجی و نیوزیلند هم بازدید کرد وسرانجام پس از سفری به آمریکای جنوبی به لندن بازگشت و در آنجا با ولستونکرافت شریک شده و آن دو در ۱۸۱۹ راهی سیدنی شده و در جورج سنت به‌عنوان بازرگان ساکن شدند. بری در ۱۸۲۰ به انگلستان بازگشت اما شریکش در استرالیا توانست از دولت زمین اعطایی وسیعی بگیرد. 

بری با کرایه کردن کشتی رویال جورج در نوامبر ۱۸۲۱ با مال التجاره‌ای زیاد به سیدنی بازگشت و در آنجا برای دریافت زمین شروع به مذاکره کرد. یک سال بعد راهی سفری اکتشافی با کشتی به سمت سواحل نیو ساوت ولز شد و در ناحیه شول هیون به بررسی میدانی پرداخت. در ژوئن ۱۸۲۲ همراه با ولستونکرافت در راستای گرفتن امتیاز واگذاری زمین دوباره راهی شول هیون شد. 

او توانست با شراکتی که با یکی از مقامات حکومتی تشکیل دهد ۴۰ کیلومتر مربع زمین همراه با ۱۰۰ فرد محکوم به دست آورد. بری املاک کولانگاتا را سر و سامان داد و توانست پس از آن دو زمین دیگر –هر یک به مساحت ۱۶ کیلومتر مربع- به دست آورد.  الکساندر بری از ۱۸۲۹ تا ۱۸۶۱ عضو مجلس قانون‌گذاری بود و در مقام یک محافظه کار با دموکراسی و تشکیل حکومت‌های محلی مخالفت می‌کرد. او در سال ۱۸۳۷ در کروز نست هاوس در گذشت. بری را نخستین میلیونر استرالیا و موسس صنایع لبنیات در نیو ساوت ولز دانسته‌اند.